OPIN VALVOMINEN ON YHTÄ TÄRKEÄÄ KUIN EVANKELIUMIN JULISTAMINEN
OPIN
VALVOMINEN ON YHTÄ TÄRKEÄÄ KUIN
EVANKELIUMIN JULISTAMINEN
1
Tim. 6:
3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, |
4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, |
5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen. |
6 Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. |
7 Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä; |
8 mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin. |
9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen. |
1. Tim. 4:16 | Valvo
itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet,
olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat. |
Elämme
merkillistä aikaa. Jumalan sanan auktoriteetti poljetaan
maahan. Monet, jotka luulevat kykenevänsä opettamaan, lankeavat ensimmäisenä
pois Sanan perustukselta. Jumala kysyy opista niiltä, jotka
esiintyvät pappeina ja opettajina.
Jaak. 3:1 | Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. |
Suomen
kansa on kuullut evankeliumin, se on kaikunut kirkoissamme
vuosisatoja. Reformaatio eli uskonpuhdistus lähti liikkeelle
muutoksen halusta. Luther halusi muutosta, sillä ihmiset olivat
ahdistuneita. He pelkäsivät olevansa hukutettuja ja kadotettuja,
elleivät maksa kirkolle aneitaan. Lutherin viesti oli selvä: kirkko ei pelasta ketään, vaan yksin Kristus. Pelastus on täysin Jumalan teko, ei ihmisen varassa. Ihminen ei voi ansaita pelastustaan
hyvillä töillään tai teoillaan. Kaikki on täytetty Golgatalla.
Luther ei siis niinkään ollut oppi-isä, vaan hän nimenomaan
halusi nostaa Raamatun auktoriteetin ja vapauttavan Sanoman esiin.
Se oli matkalla hukkunut jonnekin.
Nyt
tarvittaisiin uutta reformaatiota ajassamme. Sanan auktoriteetti on
jälleen hukkunut jonnekin. Tarvittaisiin uusia uskonpuhdistaja
veljiä ja sisaria, jotka voisivat julistaa tälle hukkuvalle
kansalle: ” Jumala on yhä suvereeni hallitsija ja pitää
maailmaamme käsissään; Hän odottaa, että me luottaisimme Hänen
armotekoonsa ja kulkisimme mielellämme Hänen johdossaan, ei
ihmisymmärryksemme ja maallisen viisautemme varassa”.
Opin
valvominen on tärkeää. Oikea oppi pitäytyy Jumalan sanaan. On ihmisen etu olla alamainen jollekin, joka tietää kaiken paljon paremmin
kuin maailman viisaat älyniekat. Kun ihminen aikoinaan keksi
Baabelin tornin, tuli Jumala murheelliseksi. Hän joutui
sekoittamaan kielet ja hajottamaan kansat. Ihminen pyrki olemaan
kuin Jumala.
Jer. 51:53 | Vaikka
Baabel
astuisi ylös taivaaseen, vaikka se korkeuteen linnansa
vahvistaisi, sittenkin tulevat sille minulta hävittäjät, sanoo
Herra.
|
Sama
on nähtävissä tänään. Ihminen pyrkii ottamaan sen paikan, mikä
kuuluu Luojalle yksin. Hän on nähnyt hyväksi asioita, joita
meillä ei ole lupa muuttaa.
Vihollinen
sanoi Aadamille ja Eevalle paratiisissa: ” Onko Jumala sanonut
niin ”? Hän kylvi epäilyksen heidän sisimpäänsä. Niinpä he
kuuntelivat lopulta enemmän Saatanaa kuin itse Luojaa. Mitkä
olivat hedelmät? Veljessurma, karkotus Jumalan edestä, jatkuva
raataminen ja lopulta kuolema.
Mekin harhaudumme epäilemään Jumalaa. Onko Hän todellakin sanonut sen, mitä sieltä on luettavissa? Kuinka me haluamme toimia Sanan pohjalta? Otammeko Sanan vastaan ja elämme
sen ohjeita noudattaen? Siitä seuraa lupaus:
San.
16: |
20 Joka painaa mieleensä sanan, se löytää onnen; ja autuas se, joka Herraan turvaa! |
21
Jolla on viisas sydän, sitä ymmärtäväiseksi sanotaan, ja
huulten suloisuus antaa opetukselle tehoa. |
Tai
sitten me sivuutamme Jumalan meille antamat iankaikkiset ohjeet
ja
saamme osaksemme suuren tappion kerran. Se ei ole Jumalalle mieleen. Hän
tahtoo, että kaikki ihmiset voisivat löytää pelastuksen riemun ja
elämänmakuisen elämän Hänen
yhteydessään.
Menetetty paratiisi on meidän. Me voimme valloittaa sen uudelleen,
mutta hedelmät odottavat kypsymistään. Ne eivät kypsy, jos
tallaamme ne
jalkoihimme ja uskomme vihollisen valheet.
Katja-Leena
Klinga
Kommentit