MITÄ ARMO OIKEASTAAN ON?
Psalmi
119:
29
Käännä minusta pois valheen tie, ja anna armostasi minulle lakisi.
30
Minä olen valinnut totuuden tien, olen asettanut eteeni sinun
oikeutesi.
31
Minä riipun kiinni sinun todistuksissasi, Herra, älä anna minun
joutua häpeään.
32
Minä juoksen sinun käskyjesi tietä, sillä sinä avarrat minun
sydämeni.
33
Opeta minulle, Herra, käskyjesi tie, niin minä seuraan sitä
loppuun asti.
34
Anna minulle ymmärrys ottaakseni sinun laistasi vaarin ja
noudattaakseni sitä kaikesta sydämestäni.
35
Anna minun vaeltaa sinun käskyjesi polkua, sillä sitä minä
halajan.
Koko
psalmi 119 on kuin suoraa vahvistusta aikamme uskovalle. Jos milloin,
niin nyt Jumalan lakeja poljetaan jalkoihin. Ihmiset ovat säätäneet
lakeja omien mielihalujensa mukaan. Missä enää puhdasta totuutta
noudatetaan?
Meidät
on viety valinnan eteen. Meille sanotaan, jopa pappien suusta, ettei
vanha laki ole enää voimassa. Armo peittää kaiken, voimme
unohtaa Jumalan lait. Onko se näin? Tutkitaanpa, mitä Raamattu
tästä meille sanoo...
Room.
4:
13
Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut
hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan
uskonvanhurskauden kautta.
14
Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko
on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15
Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei
ole rikkomustakaan.
16
Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus
pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka
pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen,
joka on meidän kaikkien isä.
Tässä
apostoli Paavali osoittaa meille, että jos
ihminen olisi vain pitäytynyt lakiin, ei uskoa
olisi tarvittu.
Usko tekee mahdolliseksi sen, että lainrikkojakin selviää perille,
kun saa uskossa vanhurskauden ja pyhityksen Kristuksen kautta.
Mutta
lain tehtävä on suojalla meitä. Ja Paavali osoittaa, että laki
paljastaa elämässämme rikkomuksen. Ilman lakia me emme tunnistaisi
edes syntiä ja omaa syntisyyttämme. Lailla on siis tärkeä
tehtävä. Nyt jotkut näkevät, ettei näin ole enää nykyään.
Minusta ajatus on mahdoton. Eikö yhä meidän ihmisten tule tuntea
syntisyytemme ja nöyrtyä Jumalan väkevän käden alla. Silloin
voimme omistaa armon!
Armo
ei ole jotakin, mitä vain annetaan antamisen ilosta. Armo annetaan
silloin, kun ihminen armahdetaan synneistä ja rikkomuksista.
Silloin armo tervehdyttää ja vapauttaa hänet ja usko on tullut
pelastavaksi tekijäksi hänen kohdallaan. Mihin uskoa muuten
tarvittaisiin? Jos emme tarvitsisi armoa, emme tarvitsisi uskoakaan.
Niin yksikertaista se on.
Otetaanpa
esimerkki elävästä elämästä: Koira on tottelematon isännälleen
ja saa luun. Mistä koira luunsa sai? Mutta, jos koira on
tottelematon ja isäntä toruu sitä. Hän käskee koiran istumaan
ja antaa sille luun. Eikö silloin koira saa palkintonsa ansaitusti?
Mielestäni tämä on yksikertaista ja näin koira voi oppia istumaan
ja saamaan palkintonsa. Ilmeisesti ihminen ei tänä päivänä
taivu Jumalansa edessä, mutta eihän monet osaa koiriansakaan
kouluttaa tottelevaisiksi.
Room.
6: 1 sanoo:
1
Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo
suureksi tulisi?
2
Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä
eläisimme siinä?
3
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut
Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta
kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän
kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä
vaeltaman.
Tutkitaan
tarkoin, mikä Jumalan edessä on syntiä. Maailma tarjoaa meille
monenlaisia nautintoja ja houkuttelee meitä. Sana sanoo, Matt.
24:24:
”
Sillä vääriä kristuksia ja
vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja
ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin”.
Olkoon
meidän rikkeemme mikä tahansa, voimme joutua syvään ahdinkoon.
Hedelmät elämässämme kertovat tilastamme. Jos jätämme
jälkeemme vain ahdistusta ja tuskaa, kyyneleitä ja rikkoutuneita
ihmisuhteita, on syytä tarkistella omia vaikuttimiaan. On tärkää
nöyrtyä Jumalan edessä ennen kuin asiat ovat liian pitkällä. Me
saatamme kylvää omaan lihaamme, emme henkeemme.
Ennen
kun täytän pyöreät viisikymmentä vuotta, on ollut tärkeää
tarkastella omaa elämäänsä. Olenkin päättänyt luopua
juhlimasta syntymäpäivääni, en koe siihen olevan tarvetta.
Tietysti voisin antaa kunnian Jumalalle, mutta minusta syntymäpäiväni
ei ole se paikka. Ollakseni ihan rehellinen. Mieluummin sanon kuin
Jeremia: ”Kirottu olkoon se päivä kun synnyin”! Ja kuitenkin
tiedän, etten turhaa syntynyt tätä aikaa varten.
Mieluummin
sanon kerran kuin Paavali:
Fil.
1:21
Sillä
elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
Jotta
opetus ei päättyisi tähän, puhutaan vielä hieman rakkaudesta ja
armosta.
Mikä
on sitten rakkauden ja armon ero, eroavatko ne toisistaan? Kyllä ne
eroavat.
Jumalan
rakkaus meihin nähden on ehdotonta agape-rakkautta. Hän rakastaa
jokaista ihmistä vain siksi, että Hän tahtoo rakastaa luotujaan,
mehän olemme Hänen kuviaan, Hänen kättensä töitä. On todettu,
että narsistisen luonnehäiriön omaava henkilö voi kyetä
rakastamaan omia lapsiaan, mutta hänen rakkautensa ei ylety sen
pidemmälle. Hän rakastaa heitä siksi, että lapset ovat hänestä
lähtöisin ja kantavat hänen kuvaansa.
Jumala
ei ole narsisti, mutta Hän rakastaa ihmistä ja jopa sellaista
ihmistä, joka on
rikkonut
Häntä vastaan. Rakkaus vetää parannukseen. Laki ei vedä ketään
parannukseen. Olemmehan nähneet, vaikka saarnaisimme kuinka
jollekin hänen teoistaan, ei ihminen muuta käytöstään. Rakkaus
vain voi muuttaa. Ehdoton ja antautuva rakkaus.
Sen
sijaan armo poikkeaa rakkaudesta siinä, että Jumalan armo vapauttaa
aina syntisen. Armo jää käyttämättä, jos nöyrtymistä ei
tapahdu. Armo kuuluu sitä tarvitsevalle.
1
Tim. 1:
11
autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle
uskottu.
12
Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta
Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut
uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
13
minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta
minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä,
epäuskossa;
14
ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja
rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
15
Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että
Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä
olen suurin.
Näyttää
siltä, että armo keskuudessamme avaa tietä myös rakkaudelle ja
uskolle. Näin ainakin voimme ymmärtää Paavalin
kirjoituksesta nuorelle Timoteukselle, työtoverilleen ja
oppilaalleen. Jos kuka, niin Paavali tiesi mistä puhuu. Hänet oli
armahdettu murhamiehen kengistä. Hän oli vainonnut itse Jeesusta.
Hän vaihtoi kenkänsä, jätti vanhat taakseen. Mekin voimme jättää
vanhat armottomuuden ja epäuskon kengät taaksemme. Me voimme oppia
armahtamaan myös lähimmäistämme. Me emme aina voi tietää,
mitkä lähtökohdat ja vammat ovat häntä satuttaneet. Kun
armahdamme toisiamme niin kuin Kristus armahtaa meidät, me voimme
päästä rakkauteen ja uskoon syvemmälle. Se näkyy siinä, että
pidämme toisistamme huolta, kannamme toisiamme rukouksin ja
palvelemme toisiamme pyyteettömästi.
Mikäli
seurakunta koostuu ihmisistä, jotka eivät ole kokeneet kohdallaan
todellista armoa. Eli sellaisista, jotka eivät koe itseään
syntisiksi ja Jumalaa tarvitseviksi, vaan antavat luvan omalle
lihalleen hallita, ei seurakunnassa voi olla rakkautta ja uskoa.
Silloin jumalanpalvelus jää turhaksi. Mikäli me taakoitamme
ihmisiä monilla käskyillä ja laeilla, emmekä osoita heille
Kristusta, me jätämme heidät epätoivon valtaan.
Me
osoitamme Kristusta tälle maailmalle olemalla rehelliset ja elämällä
itse niin, että armo saa tulla kohdallamme todeksi. Paavali teki
selväksi, ettei hänellä ollut mitään kerskaamista lihassaan,
mutta kaikki mitä sen jälkeen tuli, oli ihmeellistä Jumalan tekoa
hänen elämässään; ja sen hän uskalsi tuoda julki rohkeasti.
Jos minun äänikellossani soi enemmän ääni, missä toistun minä
ja minun tavoitteeni kuin Kristus ja Hänen tavoitteensa, olen
epäonnistunut vaelluksessani. Joskus on niinkin että meidät
saatetaan vaientaa toisten taholta, mutta silloinkin olemme itse
vastuussa, ketä tottelemme; Jumalaa vaiko ihmistä?
2
Piet.1:
2
Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme
Jeesuksen tuntemisen kautta.
3
Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken,
mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa
kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja
täydellisyydellään,
4
joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat
lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta
osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa
himojen tähden vallitsee,
5
niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan
uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
6
ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne
hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä
jumalisuutta,
7
jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa
yhteistä rakkautta.
8
Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät
salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän
Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.
Katja-Leena Klinga
Kommentit