IDENTITEETTI KRISTUKSESSA OSA I

Luin ohimennen erään artikkelin, missä kerrottiin nuorten epävarmuudesta ja siitä, ettei heillä ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa identiteetti Kristuksessa. Raamatunopettajana tietysti todella huolestuin uutisesta. Voiko olla totta, ettei Suomessa ole opetettu asiasta seurakunnissa? Eikö tämän tulisi olla lähtökohta ihan kaikkeen? Toisaalta asia ei sikäli yllätä, että murros yhteiskunnassamme kertoo selvästi, kuinka jossakin on menty pahasti pieleen.  

Vertaus viisaasta miehestä, joka rakensi talonsa kalliolle, on useimmille meistä tuttu. Kun rankkasade tuli ja yllätti, hänen rakentamansa talo pysyi pystyssä. Näin meidänkin identiteettimme tulisi rakentua; Kristuksessa pitäytyessämme me kestämme rankimmatkin elämänvaiheet. 

Psalmi 91:7:

-Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.

1. ELÄMÄLLÄNI ON MERKITYS

Minun elämälläni on merkitys. Jos en näe tätä, olen jo yhden suuren askeleen verran hukassa identiteettini suhteen. En ole turhaan syntynyt perheeseeni, tähän maailmanaikaan, sukuuni, omaan kotimaahani jne. On opittava näkemään elämän merkitys ja sisältö Jumalan näkökulmasta. Hän loi minut juuri sellaiseksi yksilöksi kuin olen ja aivan tiettyä tehtävää/aikakautta varten.

Jer. 1:5:

-"Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi".

2. JEESUS ON IHMISEN ESIKUVA

Jeesus on se täydellinen esikuva, jonka Jumala lähetti maailmaan. Hän tuli osoittamaan meille, millainen on ihminen Jumalan näkökulmasta. Monessa kohden Raamattua voimme nähdä, kuinka Jeesus opettaa vertauksin kansaa. Vertauksiin Hän on kätkenyt sanoman itsestään. Me voimme oppia niistä. 

Pyhitysprosessi on tarkoitettu koko eliniän kestäväksi matkaksi yhdessä Jeesuksen kanssa. Minun on suostuttava katsomaan peiliin. Ei tämän maailman rikkinäisiin kuviin, vaan Häneen, joka on täydellinen, ja joka sanoi olevansa Totuus; Joh.14:6. Häntä katsomalla muutun oikeaan suuntaan. 

Matt.11:29 ( Jeesuksen sanat): 

-"Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne".

2 Kor. 3:18: 

-Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

3.  ON TÄRKEÄÄ KIINNITTYÄ HÄNEEN- JEESUKSEEN

Voin kiinnittyä Kristukseen ja kasvaa Hänessä.  Siihen löytyy avaimet Jumalan Sanasta, Raamatusta. Seuraavassa osassa avaan niitä kohtia, mitkä kertovat minulle, mitä kaikkea olen ja voin tehdä Hänessä ja Hänen kauttaan. Jos mikä, niin se kaikki vahvistaa identiteettiäni.  

Kutsun sinutkin tälle jännittävälle matkalle kanssani. Sinutkin on kutsuttu liittymään Jumalan perheeseen ja tulemaan Hänen lapsekseen Jeesuksen täydellisen sovitustyön kautta.  Ole siunattu tänään! 

Fil. 4:13:

-Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa.


VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!


Kommentit

Suositut tekstit