KIRKON KAKSI ERI TULKINTAA: AVIOLIITTO SELKOKIELELLÄ

Kuinka on mahdollista, että Suomen Ev.lut.kirkon pastorit ovat löytäneet Raamatun sisältä kaksi täysin toisistaan poikkeavaa tulkintaa avioliitosta ja sen sisällä harjoitettavasta seksuaalisuudesta? Osa kirkon pastoreista väittää, että he tulkitsevat tekstit aikasidonnaisina, ja että jopa Lutherkin, jos eläisi tänään, olisi homoliittojen kannalla.  Toiset taas ovat sitä mieltä, että Raamatun linja asiassa on ehdoton; Jumala loi miehen ja naisen jatkamaan elämää, eikä toisenlainen liitto tule kyseeseen. Ja, että Jumala on ehdottomasti homoutta vastaan. 

Mistä tulkinnalliset erot johtuvat?  Voidaanko tässä puhua Raamatun tulkinnasta ensinkään? 


On kuitenkin tärkeää nyt muistaa, ettei Suomen Ev.lut. kirkko ole vielä muuttanut virallista avioliitto-ohjeistustaan. Edelleen kirkko vihkii oppinsa mukaisesti avioliittoon miehen ja naisen. Ne pastorit, jotka eivät pysy tässä opissa, sooloilevat

Olen itse opiskellut Raamatun tuntemusta Suomen Vapaakirkon teologisessa opistossa. Kävimme mieheni kanssa aikoinaan Timoteus-kurssin, jonka jälkeen hakeuduimme raamattukouluun. Opiskeluaikamme venyi lopulta neljäksi vuodeksi. Omat pastoriopintoni saatoin loppuun myöhemmin nk. erityisessä pastorikoulutuksessa, suorittaen sen muun työni ohessa.  

Vapaakirkon pastorikoulutus on kansainvälisesti hyvätasoinen. Se takaa pääsyn erilaisiin jatkokoulutuksiin tässäkin mielessä. Ja, moni koulutuksemme käynyt onkin suunnannut tiensä jatko-opintoihin ulkomaille. 

AVIOLIITTO JUMALAN SÄÄTÄMYS VAI IHMISKEKSINTÖ? 

Jumala asetti avioliiton suojelemaan elämää, sekä yhteiskunnallisesti että perhetasolla. Avioliiton tarkoitus on, että puolisot yhdessä osallistuvat siihen "Viljele ja varjele maata"- käskyn toteuttamiseen, minkä Jumala ihmiselle alussa antoi. 

1 Moos.2:24:

Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.

Jumala tarkoitti, että jokaisella ihmisellä on kumppani, jonka kanssa hän voi toteuttaa Jumalan antaman kutsun. Tämä on lähtökohta. Tosin kaikki eivät ole avioon kelpaavia. Näistä Raamattu puhuu myös erikseen. Syystä tai toisesta kaikki eivät avioliittoon kykene. Syitä ei erikseen meille ole kerrottu. 

Matt. 19:12:

-"Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, 
ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet 
avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden 
ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. 
Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." 

Raamattu tuntee vain yhden avioliittomallin. Se on miehen ja naisen 
välinen liittosuhde, jonka kolmas osapuoli on Jumala. 1 Kor.7:39; 
1 Kor. 11:11. 

Saarn. 4:12: 

-Ja yksinäisen kimppuun voi joku käydä, mutta kaksi pitää sille 
puolensa. Eikä kolmisäinen lanka pian katkea. 








HOMOSEKSUAALISUUDEN JUURET

Homoseksuaalisuuden juuret ovat myös jo vuosituhanten takana. 
Läpi Vanhan testamentin voimme nähdä Jumalan varoittaneen 
kansaansa seksuaalisynneistä. Historia tuntee korkea-arvoisia 
vaikuttajia, jotka elivät homosuhteissa. 

Uudessa testamentissa apostolit varoittivat kaikista seksuaalisynneistä
synteinä ihmisen omaa ruumista vastaan. Ruumis kuvastaa myös 
Kristuksen seurakuntaa. 1Kor. 10:17.
Seksuaalisynnit häpäisevät tekijänsä, mutta 
myös koko seurakunnan. Siksi niistä tuli nimenomaisesti varottaa.

Ellei kristillinen kirkko julista totuutta tässä mielessä, se vetää 
häpeän päälleen. Häpeä, jonka se joutuu kantamaan, ei ihmisten, 
vaan Jumalan pyhyyden tähden.  











1 Kor. 6:
17 Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.
18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, 
on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä 
omaa ruumistansa vastaan.
19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, 
joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole 
itsenne omat?
20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

1 Kor. 11:11:

Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman 
vaimoa.














OLEMME VASTUUSSA OPETUKSESTAMME

Kristillinen kirkko on vastuussa opetuksestaan. Apostolit kehoittivat 
valvomaan myös oppia. 1 Tim. 6:3-6. 2 Tess.2:15.
Kristuksessa ei ole olemassa vaimoa ilman miestä, eikä miestä ilman
vaimoa. Jumala teki heidät yhdeksi. Hänen ruumiissaan, so. 
seurakunnassa, ei pidä opettaa mitään muuta avioliittomuotoa, 
eikä harjoittaa mitään muuta. Mikäli toimitaan vastoin 
Jumalan käskyä, me häpäisemme Hänet ja saatamme Hänen 
ruumiinsa, so. Kristuksen seurakunnan, häpeäpilkuksi jälleen. 

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Kommentit

VP Järvinen sanoi…
Mitä nyt sanoisin ��. Minulla on aavistus, että samoja kysymyksiä tullaan käymään kuta lailla samoilla argumenteilla Vapaakirkoissa ja muissakin ns. vapaissa kirkkokunnissa kuin evl. Kirkossa käydään nyt. Sama koskee seksuaalivähemmistöjä laajemminkin.

Suositut tekstit