MITÄ AJATELLA VAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUKSISTA?

Viime aikojen poliittinen tilanne on saanut monet huolestumaan, missä maamme johto oikein menee. Juuri muodostettu hallitus on joutunut myrskyn silmään heti alkutaipaleellaan.  Se ei ole päässyt edes ottamaan ensiaskeliaan, kun aallokko käy.  

Itse olen alkanut ajatella politiikasta yhä kriittisemmin. Alkaa näyttämään vahvasti siltä, että vaikutusmahdollisuudet sen saralla ovat minimissään. Julkinen sana ja kansa määrittelevät hyvän ja pahan. Se on kaukana siitä, mihin Raamattu, Jumalan Sana, meitä ohjaa. 

Olen pohtinut, kuinka Jeesus syntyi tallin seimeen; kauaksi poliittisen vaikutusvallan piiristä. Aivan kuin näyttäisi siltä, ettei Jumala halua olla juurikaan tekemisissä sellaisen kanssa. Jeesus ja hänen maalliset vanhempansa olivat tavallisia ihmisiä, jotka elivät elämänsä ja saivat aikaan paljon enemmän kuin vallanpitäjät. Ja, Jeesuksen seuraajille sanottiin, kuinka heidänkin tuli tyytyä maallisessa elämässään mahdollisimman vähään. 

Jeesus räjäytti tajuntamme ennen näkemättömällä tavalla: Hän sovitti ihmisen Jumalan kanssa ja jäi ihmiskunnan historiaan tulevana Kuninkaana sekä maailmakaikkeuden Valtiaana, joka tarjoaa seuraajilleen iankaikkisen elämän.  Jumala itse astui alas Pojassaan. 

Politiikka nykyisellään on suuri farssi. Asioihin vaikuttaminen vaatii tekijältään minun silmissäni kohtuuttoman paljon. Politiikka ei tunne armoa, ei todellista lakia, saati sitten oikeudenmukaisuutta. Se on tullut puoskariksi, joka höykkyyttää tekijöitään silmittömään toinen toistensa arvosteluun. Kaikki keskinäinen kunnioitus puuttuu.  Sen mahdollisuudet luoda vakaa ja turvallinen elintila on kaventunut entisestään. 

-En silti kiellä, etteikö Jumala ole kutsunut sinne joitakin. Mutta, paljon se vaatii. 

Omassa kotikaupungissani Ikaalisissa valmistellaan Puistofilosofia-tapahtumaa. Sitä otsikoidaan tasavertaisen keskustelun foorumiksi. Sitä se ei suinkaan ole.

- Ennen filosofiakin ymmärrettiin tieteenlajiksi, missä ei sallittu yhtään lukkoon lyötyä mielipidettä, otetaanpa nyt esimerkiksi vaikka ihminen ja hänen kehityskaarensa. Täällä ko. tapahtumaan on kutsuttu puhujiksi ainoastaan niitä, jotka näkevät ihmisen kaikkea muuta kuin Jumalan luomana olentona, jolla on vapaa tahto. Ja, kuinka sen perustelen? 

- Perustelen sen sillä, että tapahtuma on valjastettu Priden ympärille ja tukemaan ihmiskuvaa, mistä Ev.lut. kirkkokin on tällä hetkellä jakautuneessa tilassa. Jos taannoin yksi pappi on siihen lähtenyt mukaan, se ei tarkoita, että kaikki papit ovat asioista suinkaan samaa mieltä.  Eikä keskustelua saada aikaiseksi alustamalla vain yhteen suuntaan. Vasta sitten, kun dialogi aukeaa kahteen suuntaan, voidaan puhua filosofisesta lähetymistavasta. Muuten lähtökohta ei kenellekään voi aueta tasavertaisena. Tämän sanoo jo järkikin. 

Tapahtumassa käsitellään myös Sensuroitu Raamattu-kirjan sisältöä ilmeisesti kirjoittajiensa (Mäkipelto, Huotari) lähtökohdasta käsin. Tämäkin jakaa mielipiteitä jo heti lähtökohdiltaan. Alustus siitäkin on kaikkea muuta kuin tasapuolistava. Joten se siitä ikaalislaisesta filosofiasta! 

Katja-Leena




Kommentit

Suositut tekstit