KUKA HEITTÄÄ ENSIMMÄISEN KIVEN? RAAMATUN OPETUSTA TUOMITSEMISESTA

Mitä Raamattu puhuu tuomitsemisesta; lähden nyt tutkimaan sitä. Jeesus kävi opetuslastensa kanssa mielenkiintoisia keskusteluja juuri tästä aiheesta: 

Luuk. 6: 

36 Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota 
lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. 
Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

Matt. 7:

1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; 
ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, 
mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?











Jeesuksen opetus seuraajilleen näyttäisi olevan, että heidän tuli 
olla armahtavaisia kaikkia, jopa vihamiehiään, kohtaan. 
Kuten tiedämme, me kaikki olemme syntisiä ja rikkoneet Jumalaa
vastaan. Osoittamalla toisten syntejä, me aina osoitamme myös 
itseämme. Tämän pitäisi saada meidät joka kerta syvästi 
tutkimaan itseämme ja sanojamme, mitä lausumme tai kirjoitamme. 

Apostoli Paavali jatkaa samasta aiheesta opettamista: 

1 Kor.5. luku:

11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi
on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai 
juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen 
kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? 
Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. 
"Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."



Kol.4:

5 Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan
ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, 
ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

Meiltä kristityiltä odotetaan viisautta tuomioiden suhteen. Ensinnäkin
ellei "oma pesä" ole kunnossa, on turha jakaa tuomioita missään 
muuallakaan. Apostolit eivät opettaneet kristittyjä olemaan hiljaa,
vaan opettamaan sävyisästi ja kaikkia kunnioittaen. 

Seurakunnan keskuudessa kurinpito oli selkeää. Rikkomuksesta
ja vääryydestä eli synninteosta rangaistiin ja ellei tekijä 
tehnyt parannusta, hänet erotettiin yhteydestä. Se kuulostaa 
meistä rankalta, mutta siinä tähdättiin siihen, että 
synti on aina ero Jumalasta ja veljen tai sisaren takaisin 
saattaminen Jumalan yhteyteen tarkoitti sitä, että 
hänen oli tultava asiansa kanssa kasvotusten. Mikäli 
erottamista ei tapahdu, vääryys ikäänkuin sallitaan. Ja, 
näinhän se ei voinut olla. Tätä kristillisen seurakuntaelämän
tulisi tänäänkin harjoittaa! Raamatullinen kurinpito kuuluu
asiaan. 

Ulkopuolinen maailma taas ei ymmärrä Jumalan seurakunnalle
kuuluvia lainalaisuuksia. Me emme voi samalla tavalla 
puhua sinnepäin kuin sisäänpäin. Emme voi toimia samojen 
sääntöjen mukaan. Ulkopuoliset tulee jättää Jumalan käsiin. 
Evankeliumin julistaminen heille nousee ykköseksi. Jumalan 
armo kuuluu kaikille. Kun me tunnustamme syntimme, 
on Jumala uskollinen ja armahtaa, kenet Hän tahtoo. 

Room.2:4: 
Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta,
etkä tiedä, että Jumalan hyvyys 
vetää sinua parannukseen?


Mutta, ellemme me osoita jollakin tavoin syntiä ja rikkomusta, 
jää hedelmä aina saamatta. Se, kuinka me puhumme ja kerromme
ihmisille oikeasta ja väärästä tänään, sillä on merkitystä. 

Saakoon Jumala antaa meille viisautta, niin minulle kuin sinullekin, 
kuinka me edustamme Häntä tänään.  Muistetaan, että tuomiot
kuuluvat Jumalalle. Me emme voi tuomita ketään sellaisesta, minkä
tiedämme kuuluvan Jumalasta poispoikenneen 
ihmisen syntiseen luontoon. Ja, kadotustuomiota, 
sitä me emme saa koskaan toiselle lausua! 

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Kommentit

Suositut tekstit