SE ON SIINÄ: YLI YMMÄRRYKSEN KÄYVÄ JUMALA


Jesajan kirjan luku 29: 

23 Sillä kun hän näkee, kun hänen lapsensa näkevät 
keskellänsä minun kätteni työn, niin he pyhittävät 
minun nimeni, pitävät pyhänä Jaakobin Pyhän ja 
peljästyvät Israelin Jumalaa.
24 Ja hengessään eksyväiset käsittävät ymmärryksen,
 ja napisevaiset ottavat oppia.

Raamattu puhuu hengessään eksyväisistä. Ilman 
ymmärrystä me voimme joutua eroon Jumalasta 
ja Hänen tahdostaan. 








Luin erään papin kirjoittamaa tekstiä siitä, kuinka
meidän ei tule katua valintojamme jälkikäteen. Olen 
asiasta eri mieltä. Kyllä katumus kuuluu Jumalan 
lapselle. Emme me ole aina osanneet valita oikein. 
Mutta napisemaan ei pidä jäädä. On opeteltava
ymmärtämään Jumalan teitä. 

Psalmi 119:144:

-Sinun todistuksesi ovat iankaikkisesti vanhurskaat; 
anna minulle ymmärrys, että minä eläisin.

Aamulla, kun heräsin jälleen tähän päivään; 
ensimmäiseen kahden viikon lomapäivääni, 
tajuntaani iski tämä Sana ymmärryksestä. 
Uskon, että Jumala haluaa tänään painottaa 
sen tärkeyttä minulle ja meille jokaiselle. 









Raamatussa näyttää olevan monta sanankohtaa
liittyen ymmärrykseen. Me puhumme usein myös
järjestä.  Mielestäni ymmärrys on parempi sana 
kuvaamaan oivallustamme elää oikein, Jumalan 
tahtoa ja lakeja noudattaen. Ymmärrys pitää sisällään
sen, että tiedämme jonkin olevan meille hyväksi
Järki ei aina tähän yllä. 

Sananl.16:22:

-Ymmärrys on omistajalleen elämän lähde, mutta 
hulluus on hulluille kuritus.

Mikään raamatunlupaus ei toimi kohdallamme, 
ellemme kykene ymmärtämään sen merkitystä
ja vaikutusta elämäämme. 

Vaimon alamaisuus miehelle on yksi sellainen. 
Jos kykenen ymmärtämään sen suojelevan ja 
Jumalan näkökulmasta elämää synnyttävän 
vaikutuksen, se toimii. Muuten taistelen 
tutkainta vastaan. Ilman ymmärrystä, en 
kykene olemaan vaimo, joka palvelee Jumalaa. 








Toinen hyvä esimerkki on kuuliaisuus esivallalle. 
Ellen ymmärrä sen suojelevaa vaikutusta, en kykene
noudattamaan lakia. Ja, toisaalta, ellen ymmärrä 
Jumalan Kaikkivaltiutta ja Hänen lakejaan, en 
kykene erottelemaan, mikä on Jumalasta ja mikä
taas maailmasta ja sen alkeisvoimista. 

Minun on myös ymmärrettävä seurakunnan 
merkitys hengellisen kasvuni vuoksi. 
Seurakunta on Jumalan itsensä asettama 
kasvupaikka jokaiselle. 
Ilman seurakuntaa me olemme yksin ja alttiita
Paholaisen houkutuksille, kasvumme kristittyinä
tyrehtyy. 

Esimerkkejä ymmärryksen tärkeydestä
on monia. Tänään voimme yksinkertaisesti rukoilla:
"Herra, avaa minun ymmärykseni. Anna minulle 
kuulevat korvat ja näkevät silmät tänään". Aamen. 

Snl. 28:5: 

-Pahat ihmiset eivät ymmärrä, mikä oikein on, 
mutta Herraa etsiväiset ymmärtävät kaiken.

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Kommentit

Suositut tekstit