LAPSEN SEKSUAALI-IDENTITEETIN KASVUN TUKEMINEN

Sain erään keskustelun pohjalta inspiraation lähteä miettimään, millainen kasvatus tukisi parhaiten lapsen seksuaali-identiteetin kasvua. Asia on tärkeä ja noussut pintaan viime aikoina, kun ollaan puhuttu seksuaali-identiteettiä koskevista muutoksista, joiden pohjalta on jouduttu yhteiskunnallisten lakimuutostenkin keskelle. 

1.KRISTILLINEN KÄSITYS SEKSUAALISUUDESTA

Kristillinen ihmiskäsitys pohjautuu Raamattuun ja kertomukseen luomisesta. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi. Hän asetti heidät paratiisiin ja antoi heidän tehtäväkseen lisääntyä sekä vallita luomakuntaa. 

Jokainen lapsi ansaitsee tulla nähdyksi. 

Seksuaalinen kanssakäyminen ymmärrettiin avioliittoa rikastuttavaksi lahjaksi. Laulujen laulun eli Korkean Veisun säkeet puhuvat seksuaalisuudesta kauniisti ja häpeilemättä, Laulujen laulu luku 7: 

6 "Kuinka kaunis olet, kuinka suloinen, sinä rakkaus, riemuinesi! 
7 Sinun vartesi on kuin palmupuu, ja sinun rintasi niinkuin rypäleet.
8 Minä ajattelin: nousen palmupuuhun, tartun sen oksiin; olkoot 
silloin rintasi niinkuin viinirypäleet ja henkesi tuoksu kuin omenain 
tuoksu.
9 Ja olkoon suusi kuin jalo viini." "Viini, joka helposti valahtaa 
rakkaaseeni ja kostuttaa nukkuvien huulet!
10 Minä olen rakkaani oma, ja minuun on hänen halunsa."

1.1. KAKSI SUKUPUOLTA

Seksuaalisuuteen sisällytettiin naiseus ja mieheys/miehisyys eri 
muodoissaan (kts. alla seksuaalisuuden nykymääritelmä).
Nainen oli hedelmällinen ja kantoi elämää, mies taas oli 
lähde ja alkuunpanija. He muodostivat yhdessä Jumalan 
tahdonmukaisen ykseyden mahdollistaa elämää. Molemmat olivat 
tärkeässä osassa ja tarvitsivat toisiaan. Elämän synnyttäminen ilman 
toista oli mahdotonta. Ja, näin se on yhä. 

-Seksuaalisuus: “Seksuaalisuus on keskeinen osa ihmisyyttä kaikissa 
elämän vaiheissa, ja se käsittää sukupuolen, sukupuoli-identiteetin 
ja sukupuoliroolit, seksuaalisen suuntautumisen, erotiikan, 
mielihyvän, sukupuolisuhteet ja lisääntymisen".

Perhe on lapsen kehityksen kasvualusta. 


1.2. LAPSI TARVITSEE ESIKUVIA

Kehittyäkseen tasapainoiseksi ja terveeksi seksuaalisuudeltaan, lapsi
tarvitsee esikuvia. Siksi perheen merkitys korostuu: 

Äiti on lapselle turva. Hän huolehtii lapsen ensimmäisten 
elinkuukausien välttämättömimmistä tarpeista. Mikäli nämä tarpeet 
jäävät täyttymättä, lapsen turvattomuus kokee kaikkein järisyttävimmät
iskut. Kiinnittyminen äitiin on ensimmäinen kokemus, mikä tarvitaan.
Tätä yhteiskunnankin pitää tukea. 

Mikäli äitiä ei ole, on tilalla oltava ihminen, 
joka on jatkuvasti lasta varten
Yksi sellainen ihminen, joka täyttää ensimmäisten
elinkuukausien tarpeet ja antaa turvallisen sylin. 

Äiti antaa hoivaa ja turvaa lapselle.











Juutalaisessa kulttuurissa isät ottivat poikalapsen 2-vuotiaasta lähtien
huomaansa, opetti ja kuljetti häntä mukanaan. Näin poika sai jo
varhain kosketuksen miesten maailmaan. Isän esikuva pojalle 
on ensiarvoisen tärkeä. 

Myös sisaruksilla on merkitystä. Veljet ovat niitä, jotka puolustavat
ja sisaret jakavat salaisuuksia keskenään. Nykypäivän perheissä, jotka
usein jäävät lapsiluvultaan pieniksi, sisarusten puute näkyy monessa. 
Lapset eivät enää leiki heille soveltuvia roolileikkejä, eivätkä näin 
pääse oman sukupuoli-identiteettinsä harjoitteluvaiheeseen toivotulla
tavalla. 

Muistan itsekin, kuinka 7-10-vuotiaana ihailin itseäni vanhempia 
tyttöjä. Erään hyvän ystäväni isosisko kiehtoi, ja halusin tulla 
samanlaiseksi kuin hän. Toki seurasin paljon myös
omaa äitiäni. Äiti edustaa tyttärelle esikuvaa naiseudesta

2.  SÄRKYNYT PEILIKUVA

Nykyään lapset joutuvat liian usein särkyneen peilin äärelle. 
Eroperheitä on paljon ja lapsi ei aina tiedä, mistä löytäisi 
ihmisen, johon kiinnittyä.  Ensin on kiinnityttävä, kasvaakseen 
eroon ja aikuiseksi. 

Jeesus tuli särjettyjä varten.










Särkynyt peilikuva kertoo meille tarpeesta muuttua joksikin 
muuksi kuin sellaiseksi, miksi ihminen alunperin luotiin. 
Tyytyväisyys ja terve kasvu takaavat vahvan identiteetin, kun taas
epävakaus ja eri kasvuvaiheiden rikkinäisyys aiheuttavat ihmisessä
halun muuntautua toisenlaiseksi; Silloin, kun ei ole käsitystä mistään 
pysyvästä ja turvallisesta. 

Mikäli esikuvat ja terveet roolimallit puuttuvat, ei voida olettaa
kenenkään kasvavan niiden opettamaan seksuaalisuuteen. Kuinka 
sellainen olisi edes mahdollista? 

Kristillisellä kasvatuksella ja avioliitto- sekä perhemallilla on 
haasteensa ajassamme.  On tärkeää tukea sitä työtä ja opettaa ihmisille
seksuaalisuudesta, kuten Raamattuun on kirjoitettu. 

2.1. ENTÄ SILLOIN; KUN KUVA ON KOKONAAN RIKKI?

Kun kristillinen ihmiskuva ja  opetus seksuaalisuudesta poljetaan 
maahan ja ihminen tekee omia "patsaitaan", ei silloinkaan voida sanoa 
peliä kokonaan menetetyksi.  Aitoon kristillisyyteen kuuluu ymmärrys
siitä, kuinka me elämme syntiinlangenneessa ja Jumalasta 
poiskääntyneessä ihmiskunnassa. Niin eli Jeesuskin. 

Jeesuksesta kerrotaan, kuinka Hän oli syntisten ystävä. Hän meni heidän
keskelleen ja ruokki heitä. He olivat nälkäisiä, eivät omahyväisiä, 
eivätkä ylpeitä. He tiesivät olevansa erossa Luojastaan. 
Tällaisia ihmisiä Jumala etsii yhä. Hän tuli jokaista särjettyä varten. 

Risti vapauttaa ihmisen elämään lähellä Luojaansa, 

Raamattu sanoo, ettei yksikään ihminen ole Jumalasta kaukana. 
Jumala itse on lähellä jokaista. (Apt.17:27).  Ihminen
ei vain sitä huomaa. Kristillisen kirkon on osoitettava 
ihmisille Jumalan läsnäolo keskuudessaan. Se ei osoita sitä
muuttumalla heidän kaltaisekseen, vaan näyttämällä heille sen, 
millainen Isä Hän on luoduilleen. Sen on elettävä todeksi 
Hänen lupauksensa tottelemalla Häntä. Kirkko osoittautuu 
valehtelijaksi, ellei se tätä kerro: Sillä on TOTUUS hallussaan. 
(Joh. 17:17; Joh. 8: 32; 1 Joh.2:4; Efe.5:9). 

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Kirjoittaja on lukenut teologiaa pastoriopintojen 
verran Suomen Vapaakirkon teologisessa opistossa. 
Hän on lisäkouluttanut itseään mm. perhe-, lapsi-ja 
nuorisotyöhän, sekä erikoistunut kehitysvammatyöhön.
Lisäksi hän on lukenut musiikki-, sielunhoito- ja kuvataideterapiaa.
Hoitotyön ohella hän on toiminut kymmeniä vuosia vapaaehtoisesti
seurakuntatyössä pastoripuolisonsa rinnalla. 
Sosiaalipedagogista hevostoimintaa hän on toteuttanut
omalla pienellä hevostallillaan erityisryhmien parissa. 

Hänen omaan perheeseensä kuuluu neljä, jo aikuista lasta sekä 
viisi suloista tyttö -lastenlasta, jotka ovat syntyneet peräkkäin 
samaan perheeseen. Perhe asuu US:ssa ja vanhimmat 
lapset käyvät kristillistä koulua siellä. 




Kommentit

Suositut tekstit