RAAMATTU PUHUU: YKSEYDEN SALAISUUS AUKI EDESSÄMME
Apostoli Paavali opettaa Kirjeessään efesolaisille näin; sen luvussa 1:
1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa. | |||||||
2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! | |||||||
3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, | |||||||
4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, | |||||||
5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, | |||||||
6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, | |||||||
7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. | |||||||
8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, | |||||||
9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä- | |||||||
10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. Jumalan matematiikkaa on saada summaksi kaikesta Yksi. Mitä enemmän pureudumme Sanaan, sen paremmin ymmärrämme tämän lainalaisuuden. Tässä laskutavassa on hyvä pysyä. Se auttaa meitä hahmottamaan Jumalan tarkoitusperiä ja päämääriä entistä tarkemmin. Elämme haastavaa aikaa. YKSI USKO ja HENKI (Efe. 4:4-6) Yksi usko yhdistää Jumala lapsia. Uskon armolahja tulee Jumalalta. Hän antaa tuon saman uskon omilleen. Ei ole mitään muuta uskoa. Emme voi puhua omannäköisestä uskosta, tai että jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi; ei. On usko, jonka vain Jumala saa aikaan ja vaikuttaa meissä. On yksi Henki. Jumala on Henki. Hän antaa Pyhän Hengen omiensa sisimpään. Se on sinetti uskovissa. (Efe.1:13). Herra tunnistaa omansa tästä. Ilman sitä ihminen on erossa Jumalastaan, hengellisesti kuolleessa tilassa. Raamattu myös lupaa, että jokainen Herran oma tunnistaa Jumalan Hengen itsessään, meillä on todistus Häneltä. (Room.8:9). Room. 8. luku:
YKSI KASTE Raamattu puhuu myös yhdestä kasteesta. Mistä tässä on kyse? Tiedämme, kuinka kristityttyjen käsitys kasteesta poikkeaa toisistaan. Mikä on se kaste, mistä Jumalan Sana puhuu? Kun katsomme viitteitä, huomaamme, kuinka Sana puhuu kasteesta Jeesuksen Kristuksen nimeen. Se on se kaste. Kasteen muodolla ei ole niin painavaa merkitystä, kuin sillä kenen nimeen meidät on kastettu. Tätä apostolit painottivat ensimmäisenä. Se yhdistää kristityt kautta maailman. Meidät on kastettu Hänen eli Jeesuksen nimeen; ei kenenkään muun. YKSI HERRA On vain yksi Herra. Jo alussa Jumala sanoi, ettei Hänen rinnallaan ole ketään toista Jumalaa. Valta on yksin Hänellä. Hän on Suvereeni Luoja ja Hallitsija, joka pitää tätä maailmankaikkeutta käsissään. Hänen alaisuudessaan on myös ikuisuutemme. Kolmiyhteinen Jumala on kolminaisuudessaan Yksi: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jumala on alistanut kaiken Kristuksen hallintavallan alle. He ovat yhtä. 1 Kor.15:28; Joh. 10:30; Joh.4:24; 2 Kor.3:17. MIES JA NAINEN Mies ja nainen ovat tehty yhdeksi ihmiskunnan hallitsemiseksi Kristuksessa. Tätä ykseyttä ei ole ihmisen lupa purkaa. Se edustaa Jumalan suvereniteettia ja ykseyttä luomakunnassa. Sana sanoo; 1 Moos. 2:24: -Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. Kyse on lihasta, ei hengestä. Komponentin tehtävä on tuottaa elämää. Kristuksessa me tuotamme hedelmää Hänelle. Mutta, emme saa pysähtyä tähän. Komponentilla on nimittäin myös hengellinen tehtävä, joka tulee ilmi seuraavassa; Efe. 5. luku: -
|
Kommentit