RAAMATULLINEN SEURAKUNTAYHTEISÖ

Millainen on raamatullinen seurakuntayhteisö; ja onko sellaista vielä olemassa?  Tässä muutamia pohdintojani tämän tiimoilta, Sanalla perustellen:

Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen apostolit perustivat seurakuntia eri kaupunkeihin, missä oli ihmisiä tullut uskoon.  Kaikki uskoontulleet ja uudestisyntyneet kristityt liitettiin seurakunnan opetuksen yhteyteenSeurakunnan jäseniksi ei otettu ihmisiä, jotka eivät kokeneet sitä hengelliseksi kodikseen ja jotka eivät jakaneet sen arvoja. Seurakunnan yhteyteen saatettiin liittää kokonaisia perheitä. Uskoontulleet myös kastettiin, Apt. 2:41; 18:8. 


Ihminen tulee uskoon, kun hän uskoo evankeliumin vapauttavan sanoman omalla kohdallaan ja saa sisimpäänsä Pyhän Hengen sinetin. Mikään rituaali ei pelasta. (Apt.19:2; Room.8:15;1 Kor.2:12; Efe. 1:13).  Uskoontulo on aina Jumalan teko ihmisessä. Joh.6:44. 

Suomen Vapaakirkko perustaa jäsenajattelunsa tähän em. apostoliseen malliin.  Se on siinä asiassa hyvinkin raamatullinen. Tällaisia kirkkoja on maassamme muitakin, mm. Helluntai- ja Babtistikirkot. 

Itse liityin Vapaakirkon jäseneksi pian uskoontuloni jälkeen, 16-vuotiaana. Seurakunnissamme ei ole jäseninä niitä, jotka eivät koe sitä hengelliseksi kodikseen, ja jotka eivät ole liittyneet siihen tulemalla ensin henkilökohtaisesti uskoon.  

SEURAKUNTAKURI JA YHTEISÖSTÄ POISSULKEMINEN

1 Kor. 5:12-13:

"Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."


Kielletty hedelmä houkuttelee yhä.

Mikäli joku apostolien perustamiin seurakuntiin kuuluva lankesi 
syntiin ja alkoi elämään toisin kuin opetettiin, hänet erotettiin 
seurakunnasta  (ellei hän tehnyt parannusta synnistään). 

Seurakuntakuria, jonka harjoittaminen kuului kollektiivisesti 
vanhimmillekohdistettiin vain niihin, jotka olivat seurakunnan 
jäseniä.  (Vanhimmat oli nimitys niille jo pidempään uskossa olleille, 
jotka kaitsivat/paimensivat seurakuntaa). 

Uskoontulleelta odotettiin pyhityselämää eli elämää, missä hän ei 
harjoittanut syntiä, vaan eli lähellä Kristusta ja noudatti Raamatun 
mukaista elämää, ts. oli Kristukselle kuuliainen

1 Piet.1:16: 

Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

ARMO KASVATTAA USKOVAA

Tänä päivänä Jumalan armo on tehty halvaksi. Armon 
tehtävä on kasvattaa jokaista Jeesukseen uskovaa. Se ei 
jätä toimettomaksi ketään. 

Tiit. 2. luku: 
11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja 
maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja 
jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan 
ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät 
kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi 
kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Jaak.1:22: 

Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.

Raamatullinen seurakunta on 

uskovien yhteisö.  


Kun ihminen lankeaa tai elää synnissä, 

hän ei ole

                                                                             ihmisten tuomittavissa.  

                                                Jumalan Sana on tuomitseva hänet. Joh.12:4


Seurakunnan on hyvä erottaa keskuudestaan sellaiset

 

jotka tekevät syntiä.  Heidät erotettuaan Srk 

 

                    siirtää vastuun 

 

heidän tulevaisuudestaan Jumalalle.

 

Jumala voi palauttaa

 

eksyneen takaisin.  

 

Seurakunnan jäsenyys ja Kristuksen seuraaminen

 

edellyttävät elämänmuutosta.  

 

Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa.



RAUHAN JA SOVINNON TIE

Hepr. 12:14: 

"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, 
sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa";

Kristitty pyrkii elämään rauhassa ja sovussa kaikkien ihmisten kanssa.
Hän noudattaa järjestystä ja hyviä tapoja niin seurakunnassa kuin 
muuallakin toimiessaan. 

Kristillisillä kirkoilla on velvollisuus noudattaa ensisijaisesti Jumalan 
Sanaa ja pitäytyä sen auktoriteetin alle. Muut yhteisöt toimivat aina 
ihmisten laatimien sääntöjen mukaisesti.
Myös somessa voimme paiskata kättä, mikäli se meistä riippuu.











Kristityn tulee kuitenkin aina olla ystävällinen ja kohdella 
lähimmäisiään hyvin.  Hänen tulee pyrkiä sopuun ja rauhaan 
kaikkien kanssa. Raamattu opettaa rakastamaan jopa vihamiestään. 
(Luuk.6:35). 

Kysymyksiä pohdittavaksemme: 

Millaisia perusteluja ihmiset antavat liittymisestään eri yhteisöihin? 
Mikä liittää ihmisen Kristukseen ja Hänen seurakuntaansa?
Erotetaanko nykyajan seurakunnista niitä, jotka elävät vastoin    
Jumalan tahtoa (eli Jumalan Sanaa) tekemällä syntiä?  

 

On raamatullista käyttää seurakuntakuria silloin, 
kun se on tarpeen. 

 


VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!



Kommentit

Suositut tekstit