VIIKON SANA: USKONTO JA POLITIIKKA - toimiiko näiden dialogi Ikaalisissa?

Tämän viikon aiheeksi minulle annettiin pohtia uskonnon ja politiikan välistä suhdetta kotikaupungissamme. Kuinka ne toimivat yhdessä ja voivatko ne ylipäätään toimia yhdessä? Mitä Iso Kirja, Raamattu, asiasta opettaa?  Aihe sinänsä on laaja. 

Politiikka on kristitylle yhteisten asioiden hoitamista, ei kirosana. Se ei saa olla valtataistelua tai -peliä, vaan yhteiskunnallista toimintaa ja palvelutyötä kansalaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. 

HALLINTO ENNEN KRISTILLISYYTTÄ(eKr.):

Ennen kristillisen seurakunnan syntyä israelilaiset laittoivat suuren painoarvon Profeettojen sekä Papiston yhteistyölle hallitusmiesten ja kuninkaiden kanssa. Valtakunnassa oli kaikki hyvin, mikäli edettiin Jumalan antamien suuntaviivojen mukaan. Lukiessamme Vanhaa testamenttia tämä tulee esille.  Neuvonantajien runsaus toi siunauksen.  (Snl. 24:6).

1 Aik. 27: 33:

Ahitofel oli kuninkaan neuvonantaja, ja arkilainen Huusai 
oli kuninkaan ystävä.


                                                          

Muistamme myös Tuomareiden ajanjakson, jolloin mm. naistuomari Debora jakoi neuvoja ja oikeutta Israelissa; Tuomarien kirja 4:4-5

"Mutta Debora, naisprofeetta, Lappidotin vaimo, oli siihen aikaan
tuomarina Israelissa, Hänen oli tapana istua Deboran-palmun alla, 
Raaman ja Beetelin välillä, Efraimin vuoristossa, ja israelilaiset 
menivät hänen luoksensa oikeutta saamaan". 

Raamatullisesti ei ole siis mitenkään tavatonta, että nk. uskonnollinen 
ja maallinen valta kulkevat käsikkäin. Niiden, jotka käyttävät maallista
valtaa, tulisi kuunnella Jumalan ohjeita. Suunta on tämä

UUDEN LIITON AIKA (Seurakunnan aikakausi, jKr.):

"Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. 
Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, 
ovat Jumalan asettamat"; Room.13:1.

Jeesus ei tullut kaappaamaan maallista valtaa vallankäyttäjiltä. 
Raamattu tuo esille, kuinka ne ovat Jumalan asettamia järjestyksen-
pitäjiä. 

Jeesus sanoi, ettei Hänen kuninkuutensa ole tästä 
maailmasta. Monet hänen aikalaisensa halusivat nähdä Hänet 
poliittisena johtajana. Siihen Jeesus ei suostunut. 
Hän ei sanonut myöskään olevansa pappi maailmassa. 

Hepr. 8 luku: 

Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi
koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,

 
               
                              Jeesuksen elämä oli puhdas Jumalan silmissä. 

Jeesuksen maanpäällinen elämä ja uhrikuolema olivat 
pelastushistoriamme kannalta merkittäviä ja välttämättömiä. 
Ja, Hänen ylösnousemuksensa sekä kirkastamisensa takaavat sen, 
että Hän tulee vielä hallitsemaan maanpiiriä. Ennen sitä täytyy 
tapahtua kuitenkin luvattu Seurakunnan kirkastaminen: 

Room. 8: 
18 Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole 
verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.
19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten 
ilmestymistä.

Jeesus jätti meille esimerkin, kuinka elää Häntä seuraten.  

KUTSUTTUNA, EI AJETTUNA

Jos me ikaalislaiset tahdomme kulkea Mestarimme jalanjäljissä, 
on tärkeää pyrkiä toteuttamaan elämässään Jumalan tahtoa. 
Se edellyttää kutsumustietoisuutta. Me emme kulje ilmaan hapuillen.  

1 Kor. 7:24: -Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa,
 missä hänet on kutsuttu.

                
                             Yhä vielä puhutaan ns. kutsumusammateista.   

Jokainen meistä vaikuttaa omalla paikallaan. Kristittyä verrataan 
suolaan. Jos suola käy mauttomaksi, mihin se enää kelpaa? 
-Ei mihinkään. Ainoastaan ihmisten tallattavaksi. Matt.5:13.

Kristityn suola on tuoda terveiset Jumalalta, jota 
hän edustaa. Hän ei edusta ensisijaisesti itseään tai jotakin puoluetta,
eikä mitään tämänpuoleista tahoa.

Tekojemme tulee olla avoimesti kaikkien arvioitavissa. Kaikki 
teot myös punnitaan kerran. (Matt. 5:13). 

2 Kor. 5:12: 
Emme nyt taas suosittele itseämme teille, vaan tahdomme antaa teille 
aihetta kerskata meistä, että teillä olisi mitä vastata niille, 
jotka kerskaavat siitä, mikä silmään näkyy, eikä siitä, mikä 
sydämessä on. 

Aasi nähdään nöyryyden vertauskuvana. 

NÖYRYYS ENNEN KAIKKEA

Jumalan valtakunnan tuotemerkki on tietynlainen nöyryys. 
Kuinka tämä saa keskuudessamme näkyä?  
-Työelämässä, poliittisessa so. yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ja 
ihmissuhteissamme kaivataan ihmisiä, jotka ovat ennen kaikkea
kanssapalvelijoita.  

Ainut oikea johtajuus ja vallankäytön muoto Raamatussa on 
palveleva johtajuus. Palvelemalla Jumalaa ja lähimmäistämme 
me saavutamme parhaimman tuloksen kaikilla elämänaloilla. 
Luottamus toinen toisiimme kasvaa nöyryydessä

                                         
                  Jeesus opettaa meitä pois toistemme"pompottamisesta"; 1 Piet.5:3.

KYSYMYKSIÄ POHDITTAVAKSEMME

-  Otetaanko ikaalislaisessa päätöksenteossa huomioon Jumalan tahtoa
   lainkaan?  
-  Onko kristillisyys niin sekularisoitunutta tänä päivänä, että on vaikea
   löytää yhtenäisiä linjoja päätöksentekoon?
-  Mitä hyötyä on kansakunnille/kaupungeille totella Jumalaa? 
-  Jumalattomuus on historian saatossa kylvänyt paljon tuhoa 
   ympärilleen. Miksi ihmiskunta jatkaa sitä yhä, vaikka tiedetään, 
   mihin pahuus johtaa?  
-  Miksi nöyryys on niin vaikeaa meille ihmisille? 
-  Saavatko Jeesus ja Hänen seuraajansa olla esikuviamme tänään? 
-  Millainen on suuri ihminen Jumalan silmissä? 
-  Millainen johtajuus/työasenne saa kaupungissamme sijaa?  

Matt. 23:11 (Jeesuksen vastaus opetuslapsille):

-Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Kirjoittaja on lukenut pastoriopintojen verran Suomen Vapaakirkon 
teologisessa opistossa. Hän on toiminut oman työnsä ohella 
vapaaehtoistyössä srk:ssa usean vuoden ajan. Hän on osallistunut
myös kunnallispolitiikkaan. 


Kommentit

Suositut tekstit