KAIKENLAISTA JÄRJETTÖMYYTTÄ

Kun olen seurannut viime aikoina kirjoittelua somessa, en voi kuin ihmetellä kaikenlaista järjettömyyttä. Ihmiset keskittävät puhtinsa monenlaiseen, kiistelevät mielipiteistä ja ajavat asioita omien intressiensä mukaan.  Mikä on kenenkin motiivi kaiken takana; ota siitä selvää...

Mielipiteitä maailmaan mahtuu, ja toki niitä saa ja pitääkin olla.  Tähän ikään tultuani olen vain itse tullut siihen tulokseen, ettei viimeisenä totuutena tulisi heittää ilmoille juuri mitään, mikä on ihmisen kädestä tai aivoista saanut alkunsa. 

Keskustelu rokotteista on käynyt viime aikoina kuumana.

Otetaanpa agendalle esim. keskustelu koronarokotteesta. On jyrkkiä mielipiteitä rokotetta vastaan ja on sen puolesta.  Minun ajatukseni rokotteiden ja lääkevalmisteiden suhteen lähtee liikkeelle siitä, että kyse on tuotteista, jotka ihminen on kehitellyt tieteellisen tutkimustyön pohjalta. Tutkimustyö ei koskaan ole absoluuttinen totuus siinä, mihin se on päässyt.  Nimittäin kaikki tutkimus ja tiede muuttuu jatkuvasti ajansaatossa. Tiede herättää uusia kysymyksiä, ei etsi niinkään pysyviä absoluuttisia vastauksia mihinkään. 

Tässä tieteen määritelmä Wikipedian mukaan: 

Tiede tarkoittaa todellisuuden ilmiöiden ja niiden välisten suhteiden järjestelmällistä ja arvostelevaa tutkimista sekä sen avulla saatua tietojen jäsentynyttä kokonaisuutta. Tieteen tehtävänä on selittää ympäröivää maailmaa ja sen ilmiöitä. Tieteellinen tutkimus on järjestelmällistä ja järkiperäistä uuden tiedon hankintaa, mutta myös aikaisemman tieteellisen tiedon päälle rakentamista sekä selitysten ja ennustusten todentamista. 

Luottamus Jumalaan on ainut, mikä kantaa ihmisen ajasta aikaan.

Wikipedia jatkaa näin: 

Kosmologian professori Kari Enqvistin mukaan sana tiede ymmärretään usein väärin. Tieteen avulla ei todisteta asioita oikeaksi vaan tiede on vain nimi menetelmälle, jolla luotettavaa tietoa hankitaan.

Rokotteiden ja lääkkeiden suhteen pidän siis järkevänä suhtautua niihin varauksella, mutta myös tietynlaisella nöyryydellä ja kunnioituksella.  Jumala on kaiken yläpuolella ja tietää kaiken! Eikö kaikkein tärkeintä ole riippua kiinni Hänessä, eikä kiistellä rokotteen vaarallisuudesta tai pikemminkin oikeellisuudesta?  Me olemme vaarassa koko ajan ja kaikkein vaarallisimmat itse itsellemme. Vaarassa olemme, mikäli luottamuksemme lepää muussa kuin Suvereenissa Luojassamme. 

Ajasta aikaan luottakaa Herraan, sillä Herrassa on turva, Herra on ikuinen kallio; Jes.26:4.

VAPAUTTAMME VALITA EI SAA KUKAAN VIEDÄ

Vapauttamme ajatella ja tehdä valintoja ei kukaan saa viedä.  Jos joku ei tahdo, että hänen elimistöönsä laitetaan jotakin, mikä ei häntä vakuuta, ei sitä saisi hänelle väkisin laittaa. 

Pieni lapsi ei myöskään osaa vielä tehdä kaikkia valintoja. Hän ei ymmärrä syy- ja seuraussuhteita.  Siksi hänen mieltään ei saisi koskaan saastuttaa ihmislähtöisillä ajatuksilla tai pistää hänen kehoonsa jotakin, mitä voidaan joutua myöhemmin katumaan! 

Pieni lapsi vain luottaa. Vanhempana hän oppii tietämään monia asioita.
Toivottavasti hyödykseen.

Jumala on kaiken vapauden takana. Näin minä sen ymmärrän. 

Gal. 5:1: Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

Room. 8:21:... "koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen".

TIETEESTÄ EI PIDÄ TEHDÄ JUMALAA

Tieteestä tehdään äkkiä jumala, mikäli arvioimme kaiken sen valossa kestäväksi.  Kristityn tulee ymmärtää Raamattunsa äärellä se tosiasia, kuinka luomakunta on saanut alkunsa Jumalan Sanan pohjalta, ja että Suvereeni Luoja on ylin auktoriteetti kaikessa. Kuinka tämä näkyy sitten käytännössä? Luottamus ja usko Jumalaan?

Kun olin lukioikäinen ja suoritin matematiikan kurssia, epäonnistuin eräässä tärkeässä tentissä surkeasti. Sain luokan keskiarvoa, joka sekin olin huono (n. 5,0), vieläkin alemman tuloksen. Pyysin opettajalta, josko voisin uusia kokeen, sillä tulisin tarvitsemaan matematiikkaa tulevaisuudessa, mikäli aion hoitoalalle.  Hän antoi luokan kaikille epäonnistujille toisen mahdollisuuden.  

Tuon mahdollisuuden myötä ymmärsin jotakin mahtavaa myös Jumalasta!  Hän hallitsee matematiikan ja tieteet täysin. Ne ovat Hänen astinlautansa suhteessa ympäröivään maailmaamme. Ihmisjärjen on alistuttava viime kädessä kaikessa Hänen alleen! 

Paras matematiikan taitaja on sen Luoja.

Kun uusintatentti lopulta lähestyi, olin epätoivoinen. Olin lukenut läpi yön ja kaavat vain vilisivät aivoissani. Olin väsynyt.  Lähtiessäni kotiovesta vinkkasin äidilleni, että muista minua iltapäivällä polvirukouksin.  Muuten en selviä kokeesta!  Ja, äitihän muisti. Onneksi minulla on rukoileva äiti! Hän oli ollut polvillaan sänkynsä äärellä ja pyytänyt minulle yliluonnollista taivaallista viisautta koepaperini äärellä.

Ja, vielä ennen koetta, muistan kuinka koulun vessassa ristin käteni rukoukseen ja pyysin jotenkin näin: " Jeesus, anna minulle vastaukset tenttiin.  Olen aivan sekaisin. Jos teet ihmeen, julistan sen kaikille "! 

Kun Jumala järjestelee asiat, ne pysyvät sopusoinnussa keskenään.

En tiedä, mitä tapahtui.  Kun sain paperin eteeni, aloin tehdä tehtäviä yksi kerrallaan.  Kaikkiin pistin vastaukseni sumussa. Se oli elämäni kummallisin koetilanne.  Kynäni kävi, enkä tiedä yhtään, mitä aivoissani vilisi. 

Koepalautuksessa opettaja pyysi meitä istumaan ja katsahti minuun.  Hän kysyi, saisiko suoraan sanoa, mitä ajattelee koepaperistani. Olin ensin kauhuissani, mutta annoin hänelle luvan.  Koko luokan kuulleen hän sanoi jotenkin näin: " En ymmärrä, mutta vielä tarkistettuani paperit toiseen kertaan, Katja-Leenan tulos on kymmenen miinus, kun luokan keskiarvo jäi vieläkin reilusti alle kuuden.  Ja, vielä tarkistin". 

En voinut uskoa kuulemaani! Luokkatoverit tulivat kättelemään minua ihmeissään. Kaikkein tyrmistynein olin minä itse! Monelle oppilastoverilleni kerroin, etten se ollut minä, vaan minun Herrani Jeesus, joka paperin täytti!  Pidin laupaukseni Herralle.

Jumala on nähtävissä ihmeellisissä teoissaan.

Jumalan Henki hallitsee tieteet, matematiikan ja kaiken!  En epäile sitä tänään yhtään. Mutta, löydämmekö me Hänen jäljilleen? Siinäpä kysymys! Olisin siksi monessa asiassa melko hiljaa.  Herran Henki antakoon meille viisautta kaikkeen!  Ja, palvelkaamme toisiamme rakkaudessa. (Gal. 5:13). 

Room.12:2: Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Katja-Leena




Kommentit

Suositut tekstit