PITKÄ MATKA LUOTTAMUKSEEN

Kol. 3:2:

Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Kun olen ajanut työmatkojani viime päivinä, olen ajatellut paljon taivaallisia asioita. Mieleni on ollut ylhäällä, ei alhaalla.  Tämä ei ole mitenkään itsestäänselvyys, enkä sano tätä kerskaillen.  Olen ihmetellyt itsekin. Tiedän, ettei se ole minusta itsestäni.  Se on Jumalan teko ja Pyhän Hengen työ minussa.  Kunnia kuuluu Jumalalle!

Hepr.10:39: 

Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

Saarn.3:7: Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.

JUMALA PUHE SISIMMÄLLENI

Siinä ajaessani autoani, Jumala puhui sisimmälleni näin: 

"Eeva rikkoi miestään ja minua vastaan Elämän puulla.  Sinun matkasi saavuttaa luottamus takaisin on pitkä. Minun kanssani se on mahdollista!  Minä kuolin ja sovitin sinut, että tuo luottamus voidaan jälleen löytää ja kuroa rikki mennyt umpeen.  Tahdotko taistella takaisin Eevan tien?  Sen, mikä on mennyt rikki?"

Tajusin tuossa hetkessä, että minulla on suuri vastuu naisena. Minun tulee kantaa nimenomaan oma vastuuni, ei vastuuttaa muita. Minun tulee elää Kristuksessa niin, että voitan luottamuksen takaisin. Eeva rikkoi Jumalaa ja miestään vastaan tarttumalla hedelmään, jonka ottamisesta Jumala oli varoittanut ja kieltänyt syömästä sitä.  

Nyt minun tuli naisena lunastaa naisen paikka takaisin.  Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Mitä tarvitaan, että pääsen takaisin asemaan, joka naisella oli ennen syntiinlankeemusta? Ja, tämän prosessin on kypsyttävä mittaansa, ennen kuin Herramme tulee. 

Vaimon vuoksi Jumala lopulta huusi miehelle: "Missä olet?"1 Moos.3:9.

1.  Minun tulee olla kuuliainen kaikessa Jumalalle.  Hän on auktoriteetti numero 1. 

Naisena minun tulee totella ja kuunnella ensisijaisesti Isä Jumalaa ja Hänen neuvojaan. Minun tulee pureutua Jumalan Sanaan, perustaa elämäni kokonaan sen varaan.  Minun tulee kuunnella Häntä ja seurata Häntä. Käyskennellä illan viileydessä yhdessä Hänen kanssaan. Näin teki ensimmäinen ihminenkin ennen kapinaansa. 

1 Moos. 3: 8: Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan.

2. MINUN TULEE VAKUUTTAA USKONVAELLUKSELLANI SAAVUTTAAKSENI MIEHENI LUOTTAMUS TAKAISIN

Tiedän, että Raamattu puhuu siitä, kuinka miesten tulee rakastaa vaimojaan kuin omia ruumiitaan ja pitää heistä huolta.  En voi kuitenkaan vaatia sellaista itselleni, vaan minun tulee kantaa oma vastuuni.  Jotta rikki mennyt voidaan kuroa takaisin umpeen, tulee minun omalta osaltani lunastaa miehen luottamus takaisin.  Minun tulee taistella sen eteen. Tehdä työtä sen eteen.  Olla kaikin tavoin luottamuksen arvoinen, suhteessa Jumalaan ja suhteessa puolisooni.  Tätä minulta nyt odotetaan. 

1 Piet. 3:1:

Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, 

Kuuliaisuus miehelle ei tarkoita koskaan Jumalalle kuuliaisuuden ohi astumista.  Tässä Eeva meni harhaan! Vaellus Jumalan edessä nousee kaikkein tärkeimmäksi ja pysyminen siinä. Pyhät vaimot pistävät toivonsa Jumalaan (1 Piet.3:5).

Miehemme ei siis tule nähdä ensisijaisesti vaimoa, joka tottelee ihmistä, vaan joka tottelee Elävää Israelin Jumalaa. Se tulee tekemään vaikutuksensa Häneen.  Vaimojen uskonvaelluksella on siis merkitystä. 


3.  EEVA KAPINOI JUMALAA VASTAAN, MINUN TEHTÄVÄNI ON HERÄTTÄÄ NÄKEMÄÄN TIE ELÄMÄN PUULLE

Koska Eeva kapinoi Jumalaa vastaan, tulee minun olla kaikin tavoin kuuliainen Hänelle.  Minun tulee osoittaa miehelleni tie takaisin Elämän puulle. Ei langettaa häntä.  Esirippu on revennyt.  Tie elämän puulle on auki.  Tällä tiellä on anteeksianto ja sovinto.  Tällä tiellä on iankaikkinen pelastus Jeesuksessa Kristuksessa, veren lunastus ja vanhurskaus. Jumalan pyhyys on meitä vastassa.  Jeesuksen meille hankkima lunastus ei jätä mitään kohdallamme kesken. Kaikki viedään loppuunsa!  

Naisen eli minun tulee korjata Eevan tekemä kapinallinen virhe tässä ajassa.  Näin Herra puhui sisimmälleni. 

On paljon vaimoja, joiden miehet ovat vielä kaukana pelastuksesta.  Meillä naisina on vastuumme. Me autamme heitä näkemään tien elämän puulle. Ja, siinä me emme ole yksin! 

Olenko valmis ottamaan miekan käteeni ja haasteen vastaan. On aika lähteä taisteluun.  Nyt taistellaan sieluista, jotka tulee voittaa Jumalalle! Jumala oikein huutaa tätä; koin sen voimakkaasti. 

4.  MINUN TULEE OSOITTAA TIETÄ ELÄMÄN PUULLE LAPSILLENI JA PERHEELLENI

Eelin pojat tekivät väärin.  He kääntyivät kapinaan Jumalaa vastaan. Lunastaakseni ikuisen pappeuden yhdessä Kristuksen kanssa, minun tulee saavuttaa luottamus omiin poikiini ja lapsiini.  Koko perhekuntaani.  (Ilm. 20:6).

1 Moos.3:20: Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.

Pappeus on kasvatus- ja opetustehtävä. Pappeus kuuluu niille, jotka ovat kasvaneet hengelliseen kypsyyteen ja aikuisuuteen Kristuksessa Jeesuksessa. 

1 Sam. 2: 

12 Mutta Eelin pojat olivat kelvottomia miehiä; he eivät välittäneet Herrasta
13 eivätkä siitä, mitä papeilla oli oikeus kansalta saada. Niin usein kuin joku uhrasi teurasuhria, tuli papin palvelija lihan kiehuessa, kolmihaarainen haarukka kädessänsä,
14 ja pisti sen kattilaan tai ruukkuun tai pannuun tai pataan, ja kaikki, minkä haarukka toi mukanaan, sen pappi otti itselleen. Niin he tekivät kaikille israelilaisille, jotka tulivat sinne Siiloon.
15 Jo ennenkuin rasva oli poltettu, tuli papin palvelija ja sanoi miehelle, joka uhrasi: "Anna liha paistettavaksi papille, sillä hän ei ota sinulta keitettyä lihaa, vaan raakaa".
16 Kun mies sanoi hänelle: "Ensin poltettakoon rasva; ota sitten itsellesi, mitä haluat", niin hän sanoi: "Ei niin, vaan anna se nyt heti, muutoin minä otan väkisin".
17 Ja nuorten miesten synti oli kovin suuri Herran edessä, koska he pitivät Herran uhrilahjan halpana.


Päästäkseni sisälle Jumalan kunnian ja kirkkauden säteilyyn, minun tulee naisena korjata se, mikä meni rikki. Me emme pääse iankaikkiseen elämään ja pappeuteen, ellemme kanna omaa vastuutamme. Kristuksessa Jeesuksessa se on mahdollista.  

Hänessä ei ole miestä eikä naista. (Gal.3:28).  Niin kauan kuin minun hengellistä pappeuttani täällä ei oma perheeni, lapseni tai läheiseni hyväksy, en voi ottaa sitä vastaan.  Minun tulee lunastaa se, minkä tämän maailman villitsijä otti haltuunsa. Kristuksessa se on mahdollista.  Hän on avannut tien kaikkein pyhimpään.  

Nyt joku ehkä kysyy, eikö Jeesus ole paikkamme jo lunastanut?  Tähän vastaan, että meidän tulee kasvaa Hänessä ja löytää lunastettu paikkamme yhdessä Hänen kanssaan. Papiksi ei ryhdytä, papiksi armoitetaan.  Mitään ei meille anneta ilman taistelua. Ei mitään.  Se valhe, että kaikki tulee eteemme kuin Manulle illallinen, ei saa olla enää voimassa. Meidän tulee päästä sisälle hengelliseen aikuisuuteen ja elää uskomme todeksi!

Jeesuksen oma esimerkki on, että ympäristön tulee jollakin tavoin vastata kutsumukseemme tässä ajassa.  Ei, niin että Jeesus olisi tarvinnut ihmisten hyväksyntää, Hän oli Jumalan asettama ja kutsuma, mutta muistamme, kuinka Hän aina aika ajoin kysyi seuraajiltaan: 

" Kenen ihmiset, ja kenen te, sanotte minun olevan "? (Mt.16:15). 

Olkoon tämä sinulle, nainen, rohkaisuksi omalla tielläsi, matkallasi hengelliseen kypsyyteen Hänessä. Olemme yhdessä matkalla.

Hepr. 11:1: Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. 

Gal.2:16: ...mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. 

Jaak. 2:20: Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Näin Herra on puhunut sisimmälleni 13.6.2021. 

Kaikki edellä kirjoitettu on koeteltavissa ja arvioitavissa. Alistan kaiken lukijain tutkittavaksi.  Olkaa siunatut!

Katja-Leena

Kommentit

Suositut tekstit