RAAMATULLINEN AIKAJANA
Kristityt jakavat hyvin erilaisia päätelmiä ja tulkintoja raamatullisen aikajanan suhteen. Jotkut tahot ajattelevat, että seurakunta on loppuun saakka maailman näyttämöllä, aina sinne asti, kunnes tuomiot tulevat. Toiset taas lukeutuvat niihin, jotka sanovat, että seurakunta temmataan ennen ahdistuksen aikaa tai ahdistuksen puolivälissä. Ahdistus tarkoittaa yhä pimenevää maailman aikaa maapallolla, missä valmistetaan tietä myös Antikristukselle ja hänen hallintavallalleen ennen kuin tuhatvuotinen valtakunta alkaa. On myös tahoja, jotka eivät pidä tuhatvuotista valtakuntaa todellisena maanpäällisenä aikakautena. Tulkintoja siis riittää.
Raamatullinen aikajana voi näyttää tältä |
On raamatunjulistajia ja opettajia, jotka sanovat, ettei ole tarve spekuloida näillä. Huolestuttavaa on mielestäni se, että näiden opettajien viesti on usein, että on vain elettävä, eikä ajateltava sen enempää tuonpuoleisia. Tämä ei ole Raamatun Hengen mukaista. Lutherin kerrotaan sanoneen, että "vaikka huomenna kuolisin, istuttaisin tänään omenapuun". Tähänkään vetoaminen ei mielestäni tarkoita, etteikö tule olla valveilla ja valveutunut, kuten Raamattu opettaa.
MIKSI TULEE OLLA VALVEILLA?
Matt. 24: 42: " Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee ".
j. 44: Sen tähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
Aramean kielinen raamattu ( suom. Tuomas Levänen ) sanoo j. 44 kohdalla, että sinä hetkenä kun ette odota, Ihmisen Poika tulee.
Näyttää siis siltä, että Jeesuksen tulo tapahtuu aikana, jolloin sitä ei osata odottaa. Ihmiset ovat kaiken muun vallassa. Ja, kuitenkin on olemassa se joukko, joka valmistautuu. Raamattu puhuu viisaista ja tyhmistä neitsyeistä. Toiset ovat viisaita ja valmistautuvat, toiset tyhmiä, eivätkä ota asiaa vakavissaan. He ovat ehkä kristittyjä, jotka askaroivat väärien t. toisarvoisten asioiden parissa.
Keskittymällä kaikkeen toisarvoiseen saatamme missata Jeesuksen paluun. |
JEESUKSEN TAKAISINTULO ON RAAMATULLINEN TOSIASIA
Jeesuksen takaisintulo maailmaan on tosiasia, mitä jo 12 apostolia ja opetuslasta kaiuttivat toiminnassaan. Samalla tavalla kuin hän lähti, on hän tuleva takaisin. Apt. 1:11.
Apostolinen alkuseurakunta ymmärsi syvästi tämän. Se piti esillä Jeesuksen takaisintuloa. Se eli arkea vahvasti vieden evankeliumin sanomaa eteenpäin ja mitä Raamattu kertoo: ..."Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen"; Apt. 2:47.
Evankeliumi levisi valtavalla voimalla, koska seurakunta julisti Herran tulessa ja voimassa sanomaa eteenpäin. Sillä oli selkeä näky: Näky iankaikkisen elämän toivosta ja siitä, että oli olemassa jatkuva sotatila. Sotatila oli todellinen kahden voiman välillä. Ja, näin se on yhä!
Matt. 13: 38:
Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
Joh. 15:19:
Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
Tämä kahtiajako ei poistunut Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Jeesus ei tehnyt maailmasta kotiaan tai kirkkoaan, ei. Päinvastoin Hän sanoi, ettei Hänen kuninkuutensa ole tästä maailmasta:
-Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä"; Joh. 18:36.
Valmistautuminen on sitä, että ymmärrän uskon lainalaisuudet:
- Usko Jeesukseen Kristukseen on pelastavaa uskoa. Mikään muu usko ei kanna rajan tuolle puolen. Uskoon tulee tarttua. Usko ei ole uskoa, mikäli emme usko samalla johonkin näkymättömään ja ei-materiaan. Mitä uskoa siinä on, jos me näemme sen, mihin uskomme? Usko ei myöskään nojaudu ihmisymmärrykseen. Usko ottaa harppauksia.
- Jeesus puhui jotakin ylösnousemuksensa kohdalla opetuslapsilleen. Hän pyysi heitä olemaan hiljaa näystä ja sen sisällöstä ennen kuin Hänen ylösnousemisensa oli tapahtunut. Kohtaamiseen liittyy siis avainsana: ylösnousemus. Asia liittyy läheisesti NYT-hetkeemme kristillisessä kentässä, uskon niin.
Matt. 17:
1 Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. |
2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niin kuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niin kuin valo. |
3 Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa. |
4 Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden". |
5 Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä". |
6 Kun opetuslapset sen kuulivat, lankesivat he kasvoilleen ja peljästyivät kovin. |
7 Niin Jeesus tuli heidän tykönsä, koski heihin ja sanoi: "Nouskaa, älkääkä peljätkö". |
8 Ja kun he nostivat silmänsä, eivät he nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksinään. |
9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta Jeesus varoitti heitä sanoen: "Älkää kenellekään kertoko tätä näkyä, ennen kuin Ihmisen Poika on noussut kuolleista". |
Mitä Jeesus halusi viestittää kirkastusvuoren kohtaamisella seuraajilleen? Hän keskusteli läheisesti Mooseksen ja Eliaan kanssa. Opetuslapset ymmärsivät, mitä Profeetat olivat merkinneet Israelille ja mikä heidän viestinsä oli. Elia oli Profeetta, joka valmisti Herralle tietä ja Mooses antoi kansalle lain.
"LAIN TARKISTAMINEN" JA TIENVALMISTAMINEN ON KÄYNNISSÄ
Itse olen vakuuttunut siitä, että näillä tapahtumilla on meille sanomansa. Voisin sanoa, että uskon vahvasti siihen. Minun henkeni yhtyy tämän kohtaamisen vakavuuteen. Jälleen arameankielinen Raamattu sanoo saman luvun jakeessa 11;
Elia tulee edellä, että kaikki tulisi täydelliseksi. ( Kts. Mal. 4:5 ).
MIKSI SEURAKUNTA USKOO VALHEEN?
Seurakunta uskoo kaikenlaista valhetta tänään. Salaliittoteorioita ja sitä, että vain elämällä tätä arkea kaikki on hyvin. En kiistä, etteikö meidän tule elää. Meidän tulee kuitenkin olla uskovaisia ja nähdä Jumalan maailmoihin, kuten apostolitkin näkivät. Muuten meidän uskomme ei poikkea tämän maailman uskottelusta mitenkään.
Uskottelu on eri asia kuin usko. Uskottelu on epävarmaa, usko sen sijaan nojaa Jumalan Sanan lupauksiin, luottaa niihin.
Jes. 8. luku sanoo meillekin viisauden sanat:
Kommentit