Mitä lopunajoista kerrotaan vanhoissa Pyhissä kirjoituksissa?

Sain eräiltä ystäviltäni vinkin suomalaisen Tuomas Leväsen kääntämistä vanhoista juutalaisista ja muista nk. varhaiskristillisistä pyhistä teksteistä, joita hän on kääntänyt mm. arameankielestä. Tein niistä hyvin mielenkiintoisia löytöjä, mutta tutkimukseni on jokseenkin rönsyilevää ja vielä kesken. 

Innostuin teksteistä valtavasti.  Monissa kohdin kirjoittajat ovat valottaneet myös lopunaikoja ja niihin liittyviä tapahtumia. Kirjoituksia on käytetty mm. luostareissa käsikirjoina saarnoihin. Ne ovat kulkeneet ensimmäisten kristittyjen matkassa vuosisatojen ajan. Tuomas Levänen antaa sivustollaan vapaat kädet tekstien käyttöön " omantunnon mukaan ". Tässä linkki hänen laatimalleen sivustolleen. Ehkäpä sinäkin tahdot tutustua teksteihin tämän jälkeen  tarkemmin: 

http://apokryfikirjat.com/

Alle olen koonnut itseäni kiinnostavia tekstejä ja teen niistä muutaman oman huomioni:

Efraim Graecus, "saarna Herran tulemuksesta".

Taustasta ( T. Levänen ):

Sermo Adventus Domini. Efraim "syyrialainen" eli Turkin seudulla 306-373. Kirjoitus ei luultavasti ole Efraimin, vaan hänen nimellään kirjoitettu "Pseudo-Efraim", ja edustaa kokonaan kreikkalaispohjaista kristillisyyttä, VT lainauksetkin ovat septuagintan mukaan. Emmanouela Grypeou (Oxfordin yliopisto) tutkielmassaan tekstistä esittää kirjoitusvuoden ajoittamisessa, että tämä "voi olla peräisin ajalta heti Julianuksen kuoleman jälkeen, vuonna 363, hänen kristinuskoa vastustavan politiikkansa seurauksista... saarnan keskipiste on tarkalleen "hirmuhallitsijan" viha oikeaa uskoa kohtaan..." Luvun seitsemän mukaan ympärileikkaus oli lailla kiellettyä kirjoitusajankohtana. Joka tapauksessa käsikirjoitusten perusteella teos on kirjoitettu viimeistään 400-luvulla. Aramean, kreikan ja latinankieliset tekstit tästä ovat vanhimmat, ja ne eroavat toisistaan aika paljon (miinus sanoman runko). Esimerkiksi, aramean versiossa antikristus parantaa sairaita. Kreikan tekstissä antikristus ei rakenna temppeliä, vaan Jumalan kansa on rappiotilassa. Tämä on latinan tekstistä, joka taas ainoana kertoo sen syntyvän Daanista. Kokonaisuutena tekstin sisältö on muulle sen ajan kirjallisuudelle ainutlaatuinen. Tyyliltään se on selkeää propagandaa; todella määrätietoinen, radikaali irtiotto juutalaisista juurista, ja on ilmestyessään aiheuttanut suurta sekaannusta, ja sen sisällöstä vaiettiin tuhanneksi vuodeksi. Valtaosa tekstistä on kuitenkin ajattelemisen arvoista - ja ajankohtaistakin. Suomennettu 27.8- 28.8.2015.

Ja, nyt itse em.tekstiin:

"Katsokaa, ettei vaan teidän aikananne täyttyisi se profeetan sana, joka julistaa, "voi teitä, jotka toivotte Herran päivän tulemista" (Aamos 5:18). Sillä kaikki pyhät ja Jumalan valitut kootaan pois, ennen sitä tulevaa ahdistusta, ja heidät viedään Herran luokse, etteivät he näkisi sitä kaaosta, joka murskaa alleen koko maailman, meidän syntiemme tähden. Ja niin, minun rakkaimmat veljeni, se on se yhdestoista hetki, ja maailman lopulla tulee se sadonkorjuu, ja enkelit, aseistetut ja valmistetut, sirpit käsissään odottavat sitä Herran valtakuntaa. Ja me ajattelemme, että kun maailmassa vallitsee sokea uskottomuus, sen sortuminen kiirehtii. Tulee kapinaa, sotia eri kansojen välillä, ja taisteluita, ja barbaarien uhkaa, ja meidän alueidemme hävittämästä, eikä edes pelätä sitä sanomaa tai olemusta, ettei edes osata tehdä parannusta, sillä nämä asiat toisivat pelkoa, emmekä me halua muuttua, vaikka meidän tulisi olla katumassa tekojamme".

Oma huomioni:  On mielenkiintoista sikäli, että monet raamatunopettajat Suomessakin väittävät, kuinka ylöstempausoppi olisi saanut alkunsa vasta joskus 1800-luvulla. Kun lukee tätä vanhaa kirjoitusta, mielestäni siinä tulee hyvin selvästi esille pyhien kokoaminen Herran luokse  ts. ylösotto t. - tempaus ennen ahdistuksen syvenemistä maailmassa. Mielestäni pyhät tekstit kokonaisuudessaan tukevat sitä näköalaa.

Toisekseen teksti pistää miettimään todella parannuksentekoon liittyvää haluttomuutta ja puutetta etenkin tänä päivänä.  Ihmiset spekuloivat kyllä erilaisia salaliittoteorioita jne. Itse Jumalan kohtaamiseen liittyvä parannuksenteko on hukassa. 

Teksti jatkuu...

.....Ja kun kolme ja puoli vuotta on täyttynyt, se antikristuksen aika, jonka kautta hän on maailman vietellyt, niiden kahden profeetan ylösnousemuksen jälkeen, sillä hetkellä, jota maailma ei tiedä, ja päivänä, jota se kadotuksen lapsi ei arvaa, tulee se Ihmisen Pojan merkki, ja Herran tulemus ilmestyy suurella voimalla ja kuninkuudella, sen pelastuksen puun merkki hänen edellään, ja kaikki taivasten voimatkin, koko sen pyhien kuoron kanssa, niiden kanssa, jotka kantavat sitä pyhää ristin merkkiä hartioillaan. Enkelin pasuuna soi hänen edellään, se kuuluu, ja se julistaa, "nouskaa, oi nukkuvat, nouskaa, menkää Kristusta vastaan, sillä se hänen tuomionsa aika on tullut!" Silloin Kristus tulee ja vihollinen joutuu sekasortoon, ja Herra on tuhoava hänet suunsa henkäyksellä. Ja hänet sidotaan ja heitetään syvyyteen, iankaikkiseen tuleen, elävänä, hänen isänsä saatanan kanssa, ja kaikki ne ihmiset, jotka toteuttavat sen tahtoa, menehtyvät sen kanssa iankaikkisesti. Mutta vanhurskaat saavat periä iankaikkisen elämän Herran kanssa, aina ja iankaikkisesti.

NAISTEN PROFETIOITA:

Taustaa jälleen ( T. Levänen ):

"The Sibylline Oracles" on 14 kirjan kokoelma tuntemattomaksi jääneiden naisten profetioita. Näistä on runsaasti mainintoja antiikin historiassa, vanhimmat jopa 4-500 vuotta eaa. Tekstien sisältö vaihtelee suuresti, maailmankaikkeuden synnystä epäjumalanpalvelukseen, etiikkaan, moraaliin ja eskatologiaan. Suurin osa teksteistä on kirjoitettu vaikeassa runomuodossa. Jotain kirjan arvostuksesta kertoo se, että tekstiin viitattiin katolisen kirkon messussa vielä viime vuosisadallakin, 'Dies irae, dies illa / Solvet saeclum in favilla / Teste David cum Sibylla' eli 'Vihan päivä, surun päivä / sulattaa sukupolven tuhkaksi / todistaa Daavid ja Sibylla'. Kirjoissa on jotain mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten kirjassa kolme kerrotaan, että lopun aikana riidellään Kreikan kullasta ja hopeasta, kirjassa seitsemän profetoidaan tsunamia Välimerelle, ym. Kirja II suomennettu marraskuussa 2012. Kirja III marras-joulukuussa 2012. Kirja VII huhtikuussa 2013. 

Tekstejä edell. 

Tulee olemaan suuri kilvoittelu siitä, kuka pääsee siihen taivaalliseen kaupunkiin. Se on tarkoitettu kaikille kansakunnille, siellä on kuolemattomuuden kirkkaus. Silloin kaikki ihmiset kilvoittelevat noista kuolemattomista palkinnoista, ylhäisimmästä voitosta. Sillä siellä ei kukaan voi ostaa kruunua hopealla. Siellä Kristus antaa todelliset palkinnot näille ja kruunut arvollisille. Todistuksen tähden kuolleille Hän antaa kuolemattoman aarteen, niille, jotka kilvoittelevat kuolemaan asti. Hän antaa katoamattoman palkinnon aarrekammiostaan niille, jotka vaelsivat hyvin ja kaikille ihmisille, jotka toteuttavat oikeutta, ja kaukaisille kansoille, jotka elävät vanhurskaasti ja tunnustavat yhden Jumalan,  jotka rakastavat avioliittoa ja karttavat aviorikosta. Hän antaa kallisarvoisia lahjoja ja iankaikkisen toivon myös näille. Sillä jokainen kuolevaisten sielu on Jumalan kallis lahja, eikä ihmisellä ole lupa saastuttaa sitä millään murheella.

Oma huomioni:  Jumala rakastaa niitä, jotka tottelevat Häntä ja pitävät avioliiton kunniassa, kuten Hän on ihmiskuntaa ohjeistanut.  Jokainen on Herralle rakas. Hän toivoo, että jos mahdollista, kaikki ihmiset pelastuisivat.  Tämä on raamatullinen tosiasia. Teksti puhuisi myös paljon puhutun viimeisen korjuuherätyksen puolesta maailmassa. 

Emmekö eläkin juuri ajassa, missä materialismi on huipussaan? Nyt on tullut aika kerätä aarteita taivaaseen.  Kilvoitella päästäksemme perille. Ajassamme kaikuu tämä haaste.

Vanhat pyhät tekstit puhuvat myös papeista, jotka eivät enää välitä taivaallisista.  Teksteissä oltiin huolissaan, löytyykö enää yhtään pappia, joka etsii sitä, mikä on Jumalan tahto. Tämäkin sopii meidän aikaamme.  Seurakunta on maallistunut. Se näkyy, ikävä kyllä, myös raamatunopetuksessa ja siinä, että ihmisten huomio on keskittynyt kaikkeen muuhun kuin sen miettimiseen, missä ihminen aikoo viettää ikuisuutensa. 

Ennustukset jatkuvat: 

Tulee tapahtumaan tulevaisuuden sukupolville, kun tähtitaivas ja kaikki tähdet näkyvät keskipäivällä niiden kahden valonlähteen kanssa – kun aika kiiruhtaa eteenpäin – silloin se Tisbeläinen, joka ajaa taivaallisia sotavaunuja täydellä vauhdilla taivaasta, tulee maan päälle ja näyttää kolme merkkiä kaikelle maailmalle samaan aikaan, kun elämä menehtyy. Voi niitä monia, jotka havaitaan raskaana oleviksi tuona päivänä, niitä monia imetettäviä, niitä monia, jotka ikään kuin elävät aallon harjalla, voi niitä monia, jotka tulevat tuon päivän näkemään! Sillä synkkä usva tulee peittämään rajattoman maailman, idästä ja lännestä, ja etelästä ja pohjoisesta.

Omia huomioita: 

Puhutaan Eliaan maailmaan tulosta.  Raamatusta on löydettävissä ennustus kolmesta Eliaan esiintulosta. Tästä löytyy opetuksia ( mm. israelilainen raamatunopettaja Gershon Nerel, Harri Ahdesmäki; Peter Tsukahira: Jumalan hyökyaalto, Päivä Oy ). Ensimmäinen oli Elia Tisbetiläinen, toinen Johannes Kastaja Eliaan hengessä ja kolmas lopunaikana. 

Ymmärtääkseni kaksi ylösnousemuksen todistajaa ovat Profeetat Elia ja Mooses. Kirkastusvuoren kokemus Jeesuksen ja heidän kesken on vahva todistus tästä. ( Matt. luku 17 ). He ovat ymmärtääkseni nämä kaksi todistajaa myös Ilmestyskirjassa

Tekstit jatkuvat...

Pyhä, siunattu olkoon, sanoi Moosekselle: "Mooses, elämäsi kautta, aivan kuten sinä olet antanut sielusi Israelin puolesta tässä maailmassa, niin tulevaisuudessa, kun tuon heidät profeetta Elian, kaksi sinä tulet yhtenä5. Mooseksen kirja Rabbah 3:17).

Yhteenvetoa:

Varhaisten uskovien apokalyptinen perinne näytti odottavan Mooseksen ja Elian takaisintuloa. Kaksi Mooseksen ja Elian voimaa käyttävää todistajaa näyttävät julistavan toisen tulemista Ilmestyskirjan 11. luvussa.

Mooseksen (kuollut) ja Elian (joka ei kuollut) ilmestyminen muodostaa todistuksen sekä eläviltä että kuolleilta. Messias on ”sekä kuolleiden että elävien Herra” (Room. 14:9). Mooses kuoli Nebo-vuorella, ja Herra hautasi hänet Moabin maahan. Missä muodossa kuollut Mooses ilmestyi kirkastumisessa? Vanhurskaiden ylösnousemusta ei ole vielä tapahtunut, joten ei voida sanoa, että Mooses ilmestyi ylösnousseessa tilassaan. Mooses olisi voinut ilmestyä vain hengellisenä kokonaisuutena, joka ei ole ruumiillinen, mutta joka on kuitenkin tunnistettavissa ihmismuodossa. Toisaalta Elia ei maistanut kuolemaa, vaan nousi taivaalle pyörremyrskyssä. Herran Henki saattaa viedä hänet "ylös ja heittää jollekin vuorelle" (2. Kuninkaiden kirja 2:16).

Kukaan ei tiedä milloin Elia saattaa ilmestyäJuutalaiset perheet asettivat hänelle paikan pääsiäisen sederin pöydässä ja varasivat tuolin jokaisessa ympärileikkausrituaalissa. Rabbiinikirjallisuudessa, juutalaisessa kansanperinteessä ja chasidimien tarinoissa Elia näyttää usein antavan rabbille tai viisaalle ilmoituksen. Samoin hän ilmestyi kirkastumisen aikaan. Mooses ja Elia tulivat välittämään tärkeitä tietoja Mestarille.

Omat loppupäätelmäni:

Mielestäni elämme hyvin mielenkiintoisia maailman loppunäytöksen aikoja.  Jumalan missio on meneillään. Kykenemmekö näkemään Hengen maailmoihin? 

Rukoukseni on vahvasti, että Elian henki voisi vallata meidät kristityt näkemään yhä syvemmin Jumalan kirjoituksiin ja etsimään sieltä vastauksia. Me emme löydä vastauksia mistään salaliittoteorioista tai jatkuvasta hääräämisestä siellä sun täällä. On aika keskittyä Häneen, Kristukseen, ja siihen tosiasiaan, ettei kotimme ole täällä maailmassa. Todellinen kotimme on taivaassa ja sinne Jeesus meni valmistamaan meille sijan. Se on tavoittelemisen arvoista; enemmän kuin tämän maailman houkutukset koukkuineen. 

1 Joh.4: 

1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Vääräoppisuus on sitä, että kieltää Kristuksen ja kieltäytyy seuraamasta Häntä. Hän on yhtä Pyhän Sanansa ja Profeettojensa kanssa. 

VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Rukous: Isä, Jeesuksen nimessä rukoilen, avaa minulle Sanasi. Kirkasta minulle totuutesi. Opeta minua seuraamaan Sinua kaikkialle, minne tahtosi tien osoittaa. Rukoilen, puhu kaikille pyhillesi Sanasi kautta. Kirkasta tahtosi koko maailmalle niin, että jokainen ihmissielu tietää tehneensä valinnan. Aamen. 

Katja-Leena

Kommentit

Suositut tekstit