AVOIN TILITYS

Pakko hieman tilittää tuntojaan. Kirjoittaminen on minulle luontevin tapa käsitellä sisimmän ajatuksia. Ja, varsinkin nyt, kun puhuminen kasvotusten ystävien kanssa on vaikeutunut koronan vuoksi, on kirjoittaminen keino saavuttaa kerralla jokainen. 

LAINTYTTÖ

Haluan kertoa, että olen laintyttö (hepr. bat mitsva ) .  Meidän uskovien esikuva Jeesus oli juutalainen lainpoika ( bar mitsva (hepr. ‏בר מצוה‎ (/vɑr mits͡ˈvɑ/),.  

Luin Israelin kansasta ja sen historiasta otteen, missä puhuttiin esikoisista. 
Esikoisen perheessä katsottiin olevan lähimpänä isää ( en toki väitä, että minä olisin. Meillä kaikilla on onneksi pääsy Isän luokse. Jeesus on sen tien avannut pakanoille ). Hengellisesti se kuvaa myös Israelin kansan esikoisasemaa; sehän on Isän Jumalan silmäterä.  Toisaalta se herättää aina muissa myös kateutta. Tämän Israel sai vaelluksellaan tuntea, monta kertaa.  Esikoislapsi perheessä sai myös aina jonkinlaisen papillisen tehtävän jakaa muille.  Tehtävä oli vastuullinen. 

Muistamme tarinan Jaakobista ja Eesausta.  Jaakob halusi esikoisuuden itselleen ja saikin sen petoksella. Eesau taas ei piitannut tehtävästään, vaan myi esikoisuutensa keittoon vaihtaen. Jumalalle se oli osoitus Eesaun välipitämättömyydestä kutsuaan ja Jumalaansa kohtaan. Jumala vihastui hänelle. Luemme: 
 
1 Moos. 27: 39-40:
"Niin hänen isänsä Iisak vastasi ja sanoi hänelle: "Katso, sinun asuinsijasi on oleva kaukana lihavasta maasta ja vailla taivaan kastetta ylhäältä.
 Miekkasi varassa sinä olet elävä ja palveleva veljeäsi. Mutta valtoimena kierrellen sinä riisut hänen ikeensä niskaltasi." 


MITÄ ON OLLA LAINTYTTÖ/-POIKA TÄNÄÄN?

Olen viime aikoina kärsinyt siitä, että minun on sanottu olevan niin kiivaasti lain puolesta.  Kuitenkin ymmärrän Jumalan Sanasta, että sekä laki että armo, molemmat ovat tarpeen.
 

Kun olen kuunnellut vanhoja julistajia, kuten vaikkapa kunnioittamaani evankelistaa Hilja Aaltosta, hänen sanomassaan kaikui selkeä pasuunan ääni; ja sitten hän julisti toki armoa. Ihmiset saattoivat tällöin ymmärtää, miksi ja missä kohden armo tulee avuksemme juuri oikeaan aikaan. Minä en voi ymmärtää, että armolla olisi jokin muu merkitys. Armoa ei ole olla tekemättä mitään. Päinvastoin. Paavali opettaa moneen kertaan: "Kilvoitelkaa! Pyrkikää"!  Ei hammasta purren, vaan ilolla.  On ilo paistatella Jumalan suosiossa; ei niinkään ihmisten. 

Jos tämä tekee minusta lakihenkisen; selvä juttu. Olen sitten sitä. Mitä lainopettajista sanotaan uudessa Testamentissa? 

Ensinnäkin; Jeesus itse sanoi, ettei Hän tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään lain. Mitä se tarkoittaa? 

Matt. 5:17:


"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään".

Tämän jälkeen tulevissa jakeissa Jeesus jatkaa ja opettaa, että laki on edelleen voimassa; so. Jumalan laki. Meidän pakanoiden kohdalla se tarkoittaa Kymmentä käskyä ja sydämen ympärileikkausta. Sydämen ympärileikkaus vapautti meidän juutalaisesta lakikokoelmasta. Me emme ole siinä mielessä " lainalaiset ". Me saamme sydämestämme palvella Jumalaa ja lähimmäistämme. Jumalan laki on kirjoitettu meidän sisimpäämme; se opastaa meitä.  Pyhä Henki on oppaamme. Näin minä sen ymmärrän.  On oltava halu kysyä kaikessa, mitä Jeesus nyt tekisi?  En väitä, että itse olen tässä onnistunut; tehnyt aina niinkuin Jeesus tekisi. Mutta siihen on hyvä pyrkiä. 

Tunnettu brittiläinen raamatunopettaja David Pawson kuoli tällä viikolla. Kuuntelin joskus hänen opetuksiaan tv7:sta. Hän oli välillä hyvinkin " jyrkkä ".  Muistan, kuinka hän kertoi erään nuorukaisen seisoneen hänen ovellaan. Mies oli nälkäinen ja tuli hänen kotiinsa ruoka-aikaan. Pawson ei suinkaan pyytänyt häntä ruokapöytään, vaan koska tunsi miehen ja tämän laiskuuden, totesi hänelle, että tämän tulisi oitis lähteä etsimään töitä itselleen.  "Varmasti nuorukaisen parhaaksi";  tuumasin jälkeenpäin mielessäni. Ruokaa riittäisi hänelle tulevaisuudessakin.

Pyhä Henki kirkastaa kaikessa Kristusta ja Hänen tahtoaan. Se ei tarkoita sitä, että olen vapaa tekemään mitä itse tahdon, vaan teen sitä, mikä on Pyhälle Jumalalle otollista.  Ohjeet on annettu meille Raamatussa. Jeesus noudatti lakia; Hän oli ja on Lainpoika loppuun saakka. 

Raamattu nimittäin sanoo myös, ettei Jumala muutu tai muuta mieltään. Me ihmiset kyllä muutumme. Jumalan laintyttönä minä kunnioitan Jumalaa muuttumattomana ja PyhänäIsraelin Pyhä Jumala ei mene maailman asetusten, lakien ja säädösten perässä; ei. Hän on täysin Suvereeni Jumala.  Hän armahtaa, kenet Hän tahtoo. Hän pelastaa, kenet Hän tahtoo. Tämän opettaa meille myös kertomus Jaakobista ja Eesausta.  

Mal. 3:6-7:

"Sillä minä, Herra, en muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä:
isienne päivistä asti te olette poikenneet minun käskyistäni ettekä noudata niitä. Kääntykää minun tyköni, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot. Mutta te sanotte: "Missä asiassa meidän on käännyttävä?"


Vielä Uusi testamentti sanoo; Matt. 13:52; Jeesuksen omat sanat: 
"Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."

Koska olen laintyttö, haluan tuoda varastostani esiin sekä uutta että vanhaa. Haluan kiteyttää sanani ja opetukseni näihin Jeesuksen toiveisiin. On katsottava aikaa, missä elämme, mutta toisaalta vanhaakaan ei pidä hyljätä. Jumalan kutsua ja lakia ei pidä hyljätä. Jumalalle uskollisuus tarkoittaa minulle, vaikka se ympäristölleni tuottaakin vaikeuksia välillä ymmärtää,  kaikkea tätä. Mikä on tuo varasto?

Varasto on se, mihin me kokoamme Taivasta varten.  Puhutaan sitten vertauksena viljavarastosta t. ruumenesta. Sinne Jumalan lapsi kokoaa. Samassa luvussa Jeesus itse tuo esiin, ettei Hän ollut tervetullut kotikaupungissaan, eikä Hän voinut siellä tehdä montaa ihmetekoaankaan. Ihmiset eivät uskoneet Häntä. 

Olen kokenut tätä samaa. Omani eivät ota vastaan. Olen heille ihmetyksen aihe.  Olen kuitenkin todennut, ilman katkeruutta, ei opetuslapselle käy yhtään sen kummemmin kuin Opettajalleen. Samoissa askelissa sitä on kuljettava.  Aina kuolemaan saakka. Katsotaan, minne Hän vie.  Onneksi meidän päivämme ovat Hänen käsissään. Ole siunattu!


VAHVOINA LOPPUUN SAAKKA!

Katja-Leena

Kommentit

Marita sanoi…
Amen! Olen joka kohdassa samaa mieltä. Olet oivaltanut mitä on ottaa ristinsä ja kulkea Herran askelissa. Pyrkiä totuuteen ja hyvään ja sitä kautta saada ilon ja siunauksen elämäänsä. Emme hae siunauksia, mutta ne vain tulevat siitä ihanasta rauhasta ja ilosta minkä Herra antaa. Herra antaa halun seurata Häntä myös teoissa.
Katja-Leena sanoi…
Kiitos, Marita! Näin se on. Rauha sisimmässä on tärkeä, etenkin tässä ajassa, missä elämme. Jeesuksessa meillä on kaikki! Siunausta sinulle ja perheellesi! t. Katja-Leena

Suositut tekstit