LAITTOMUUS



Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.  Matt. 24:12
Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.  1 Joh. 3:4


Me puhumme paljon tänä päivänä armon julistuksesta.  Sitä, kuinka armollisuutta tulisi kyetä osoittamaan jokaista ihmistä kohtaan.  Asia on varmasti tärkeä ja agendalla, en kiellä sitä.  Olen itsekin samaa mieltä.  Me tarvitsemme armoa ja Armahtajaa.  Ennen kaikkea Jumala on puhunut viime päivinä minulle rakkauden nälästä.  Me tarvitsemme rakkautta osaksemme. Ihan jokainen.

Jos ihminen ei koe olevansa rakastettu, hän on kaikkein kipein.  Rakkaus on täydellisyyden side.  Rakkaus saa jokaisen kokemaan oman arvonsa ja  elämän mielekkyyden.  Olin eilen kuuntelemassa onnellisuusprofessori Markku Ojasen puhetta kotipaikkakuntani naistenillassa.  Hän puhui siitä, kuinka ihmiset eivät koe onnen lähteekseen rahaa tai materiaa, vaan läheiset suhteet.  Tämä on todistettu erilaisin testein moneen kertaan.

Ei anneta minkään varastaa sitä todellista onneamme, minkä Jumala haluaa tarjota. 

LAITTOMUUDEN VAIKUTUKSET AJASSAMME

Laki ja armo kuuluvat Jumalan Sanan mukaan yhteen.  Ilman lakia, joka osoittaa meille synnin ja tuomiot, emme tuntisi armo-käsitettä ollenkaan.  Laki Jumalan sanan ytimessä on siis varta vasten meitä varten.  Sen tehtävä ei ole kiusata meitä, vaan sen tehtävä on osoittaa meille armosta riippuvuutemme.  Ilman lakia me emme kaipaisi sitä. 

Mutta tuo kansa, joka ei lakia tunne, on kirottu. Joh. 7:49

...ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; 1 Kor. 9:21

Jeesus ei tullut lakia kumoamaan.  Voimme lukea tämän uuden Testamentin puolelta, ne ovat Jeesuksen omia sanoja: " Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään, "  Matt. 5:17.

Laittomuuden seurauksena rakkaus kylmenee.  Rakkaus, joka on yhtä totuuden eli Jumalan Sanan kanssa, menettää ikään kuin kärkensä.  Enää ei olen niin väliä, kuinka eletään.  Tuomari on helppo heittää kehästä ulos.  Peli tulee karkeaksi ja itsekkääksi.  Kuninkaana ei ole enää Jumala, vaan MINÄ itse.  Tärkeämpää kuin se, kuinka Jumala ja lähimmäisemme tulevat huomioiduksi, on saada omat himot ja sydämen halut toteutumaan.  Rakkaudesta tehdään kiistakapula.  Rakkauden tulisi kuitenkin olla kaiken pohja ja perustus. 
Kun rakennamme elämäämme Jumalan Sanan varaan, me voimme paljon paremmin kuin mitä tämä maailma meille kykenee koskaan tarjoamaan!

JEESUS- LAIN POIKA (  bar mitsva ('lain poika' tai 'käskyn poika´ ) )

Tiesitkö; Jeesus oli juutalainen joka eli ja rakensi elämäänsä Tooran eli Viiden Mooseksen kirjan varaan.  Hän katsoi, että profeetta Mooses oli Jumalan profeetta ja ohjasi juutalaista kansaa oikein Jumalan säädösten noudattamiseen.  Jeesus nosti rakkauden käskyn kaikkein korkeimmalle.  Hän sanoi, että meidän tulee vaeltaa, ei itsekkyydessä, vaan rakkaudessa.  Jumala on rakkaus ja yhtä Hänen Sanansa so. Raamatun kanssa.  Polkemalla totuuden jalkoihimme, me poljemme Rakkauden lähdettämme.  Luetaan Johanneksen evankeliumista, missä  meille kerrotaan, kuka on Sana!


Johanneksen evankeliumi luku 1: 
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."
16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Jeesus on yhtä Sanan kanssa.  Laki on meille annettu Mooseksen kautta, armo ja totuus Jeesuksen kautta.  Häntä katsomalla ja Häntä seuraamalla, me voimme kokea muutosvoiman, joka antaa meille kaikki ne avaimet toinen toistemme kohtaamiseen rakkaudessa.  Seurataan siis kokosydämisesti  Häntä.  Joka päivä voimme kysyä itseltämme: " Mitä Jeesus nyt tekisi "?  


Rukous
: Isä, Jeesuksen nimessä rukoilen. Anna anteeksi minun lakihenkisyyteni ja armottomuuteni ilman rakkautta Sinuun.  Auta minua näkemään kaikki sellaisena kuin Sinä tahdot minun näkevän.  Sinä olit syntisten ja epäonnistuneiden ystävä.  Sinä halusit olla kaikille kaikkea, mutta kuitenkin tukeuduit Isääsi ja Hänen pyhään vankkumattomaan tahtoonsa kaikessa.   Herra, opeta minua käyttämään päiväni oikein ja kirkastamaan Sinua elämälläni.  Aamen.

Vahvoina loppuun saakka!

Katja-Leena


Kommentit

Suositut tekstit