KRISTUKSEN SEURAKUNNALLA ON JUURENSA
Efe. 2:
11
Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette
saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn
ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi-12 että te siihen
aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja
vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;13 mutta
nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte
kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.14 Sillä hän on meidän rauhamme,
hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin
vihollisuuden,15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain
säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi,
tehden rauhan,16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa
ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.17 Ja hän tuli ja
julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä
olivat;18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä
Isän tykö.19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te
olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,20 apostolien ja profeettain
perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,21 jossa koko
rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;22 ja hänessä
tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
Tämän päivän
länsimainen kristillisyys on risteyskohdassa ja kriisissä. Ulkoapäin tulevat paineet, ympäröivä maailma,
järkyttää raamattu-uskollista ja radikaalia kristillisyyttä. Vai, järkyttääkö sittenkään? Pohditaan
lähtökohtia tilanteelle:
Alun alkaen
ensimmäisellä vuosisadalla jKr, kun lähetystyötä alettiin tekemään Israelin
rajojen ulkopuolella ja erossa juutalaisista juurista, kirkkoisät, ikävä kyllä,
erkaannuttivat kristillisen opin lähteiltään. Suurin takaisku tapahtui Nikeassa v. 325 jKr. Seurakuntaneuvosto loi pohjan kehitykselle, missä muutos alkoi tapahtua kolmessa osassa: 1) kalenteri muuttui hengellisten juhlapäivien osalta 2) seurakunnan asenteessa juutalaisia kohtaan tapahtui muutos ja 3) tehtiin tiukat säännöt siitä, että kristityt eivät saaneet olla yhteydessä juutalaisten kanssa. Myöhemmin se näkyi suoranaisena juutalaisvastaisuutena ja ajan myötä jopa
juutalaisvainona ja vihana. Juutalaisia
syytettiin Jeesuksen tappajiksi ja heidän päälleen sälytettiin raskaita
taakkoja. Enää ei nähty sitä
suunnitelmaa, minkä Jumala selkeästi oli kätkenyt tuohon kansaan ja että tuon
kansan elämän ja vaelluksen kautta myös muut kansat saisivat periä
siunauksen. Enää ei muistettu, että
Jeesus oli juutalainen ja vaelsi maan päällisen elämänsä juutalaisena.
Lukemamme efesolaiskirjeen kohta antaa meille kuitenkin toivoa; erottava väliseinä on purettu Jeesuksessa. Tämä koskee siis pakanauskovia
ja juutalaisia. Itse olen ollut hyvin
siunattu viime aikoina Israelista kantautuvien uutisten ja opetusten
kautta. Meillä on yhä Vanha testamentti,
mikä on juutalaisten toora. Messiaaniset
näkevät, kuinka nuo kirjoitukset ovat saaneet täyttymyksensä Jeesuksessa ( Yeshua ). Vanha testamentti on todellista historiaa
Jumalan ihmeellisistä teoista kansansa keskellä. Se meidän olisi hyvä muistaa, kun tutkimme
kirjoituksia edelleen. Me emme selviä
tulevista ajoista ilman sitä ulottuvuutta.
Suomessa
yliopistollinen teologia alkoi vieraantua 1800-1900-luvulla yhä enemmän näistä juuristaan. Silloin alettiin kieltämään
jopa Jumalan olemassaoloa sekä kaikki yliluonnollinen asetettiin
kyseenalaiseksi. Näemmekö me ajassamme
Jumalan suvereeniuden ja ihmeet kirkkaasti, vai epäilemmekö kuten Tuomas? Eikö meidänkin sisimpämme ole altis epäilyksille? Voisiko Jumala toimia yhä ajassamme, kuten
Hän toimi Mooseksen ja Elian aikoina? - Jumala on yhä sama; Ei Hän ole muuttunut. Ja, uudessa Testamentissa kerrotaan, että me
tulemme näkemään vielä suurempia ihmeitä kuin mitä Jeesus teki.
Mal. 3:
6 Sillä
minä, Herra, en muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä:
7 isienne
päivistä asti te olette poikenneet minun käskyistäni ettekä noudata niitä.
Kääntykää minun tyköni, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot.
Mutta te sanotte: "Missä asiassa meidän on käännyttävä?"
Näen
tärkeänä, että me kristityt näemme yhä kirkkaammin asemamme suhteessa
juutalaiseen kansaan, juuriimme. Me
olemme täysin riippuvaiset tuosta kansasta.
Kansat
tulevat vaeltamaan tuhatvuotisessa valtakunnassa hakemaan opetusta
Israelista. Maailmaa tullaan johtamaan
sieltä käsin. Jerusalem tulee olemaan maailman
keskus, ei Rooma tai New York, ei Pariisi tai Lontoo. Meidän tulee kääntää jo nyt katseemme kohti
Israelia, siunata ja osallistua rakentamaan sen menestystä. Jerusalemista tulee kansojen kehto.
Toinen asia,
mihin meidän tulee kiinnittää huomiomme, on että nostamme katseemme vääristä
opeista ja asenteista, jotka eivät pitäydy niihin ikiaikaisiin totuuksiin,
jotka meille on Jumalan Sanan kokoelmissa annettu. Uskon vakaasti, että ennen Jeesuksen takaisintuloa
myös oppi perusasioista tullaan asettamaan kohdalleen. Jo apostolit kehottivat seurakuntaa/opettajia valvomaan oppia.
Jumala on Pyhä, Hän ei salli itseään pilkattavan. Hän ottaa luokseen puhtaan Morsiamen
( so. srk:n ). Siksi uskon, että on käsillä aika, missä viimeinen uskovia kokoava herätys tapahtuu myös tässä oppien ja kiistojen sekamelskassa. Mukautuminen maailmaan ei kestä Jumalan Sanan valossa. On tapahduttava puhdistusta ja pyhittymistä, että seurakunta olisi kelvollinen Hääaterialle.
( so. srk:n ). Siksi uskon, että on käsillä aika, missä viimeinen uskovia kokoava herätys tapahtuu myös tässä oppien ja kiistojen sekamelskassa. Mukautuminen maailmaan ei kestä Jumalan Sanan valossa. On tapahduttava puhdistusta ja pyhittymistä, että seurakunta olisi kelvollinen Hääaterialle.
Israel on
tässäkin mielessä esikuva. Mooses ei
nähnyt luvattua maata, koska ei ollut loppuun asti kuuliainen Herransa ohjeille. On selvä, että lopun ajan seurakunnalta
vaaditaan puhtautta ja pyhyyttä, mikäli se mielii päästä ylösotossa kohtaamaan
Herransa, vieläpä kohtaamatta fyysistä kuolemaa. Muistamme, kuinka VT:ssä oli vain harva ja
valittu, jotka pääsivät virran toiselle puolelle kokematta kuolemaa. Elia oli sellainen. Hän oli hurskas ja
Jumalalle otollinen vaelluksessaan. On
siis valvottava!
Kolmas asia,
minkä vielä nostan esille: Meidän tulee säilyttää Pyhän Hengen sinetti
sisimmässämme. Pyhä Henki on kaiken muuttava ja ylläpitävä voima. Pyhä Henki on persoona meidän kanssamme. Hän
on itse Jumala keskellämme. Silloin me
voimme nähdä myös Hänen ilmestyvän keskellämme, voimme nähdä ihmeitä ja
merkkejä. Voimme nähdä, että Hänen lupauksensa toteutuvat, ne ovat niin ja
aamen. Ilman Häntä me olemme ( hengellisesti ) kuolleita ja
avuttomia. Pyhä Henki pitää valon
elinvoimaisena lampuissamme.
Me emme saa unohtaa sitä perustaa, mihin Kristuksen seurakunta on rakennettu. Ei sekoiteta niitä
vääristyneeseen kristillisyyteen, mihin jotkut ovat toivonsa laittaneet. Jumalan sana ei ole vääristettävissä ja ne
juuret, mitkä liittyvät Israeliin ja juutalaiseen kansaan, ovat yhä voimissaan. Jumala ei ole suunitelmaansa muuttanut, eikä
muuta. Vääristynyt kristillisyys
erottautuu alkuperäisistä juuristaan ja erottautuu niistä totuuksista sekä merkeistä, joita
Jumalan Sana vt:n ( tooran ) ajoista lähtien on meille valottanut. Se kantaa rasismia vyöllään. Siksi maailma ei ole nähnyt Kristuksen rakkautta seurakunnan keskellä ( ristiretket, julmuudet ). Jumalan rakkaus on siinä, että Hän lähetti meille ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi
( synteihinsä ). Joh. 3:16. Ellemme tätä valoa erota, kuljemme todella pimeässä.
( synteihinsä ). Joh. 3:16. Ellemme tätä valoa erota, kuljemme todella pimeässä.
Kommentit