PÄÄSIÄISVIIKON KOETTELEMUKSISTA VOITTOON


( Pääsiäissaarna Kyröskosken päiväkeskuksessa su 21.4.2019 )

Pääsiäisviikko alkaa palmusunnuntaista, kun Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin.
Siitä Jeesusta koskevat tapahtumat jatkuivat opetuslasten jalkojen pesulla, sitten yhteysaterialla yläsalissa, missä Jeesus asetti ehtoollisen muistokseen.
Tämän jälkeen alkaa piina:  Jeesus taistelee Getsemanen puutarhassa, hikoilee verta ja pyytää, 
jos mahdollista, että Isä ottaisi häneltä sen maljan pois.  Hän alistaa kuitenkin itsensä Jumalan tahtoon, ja saa vahvistusta enkeliltä.
Tämän jälkeen Jeesus vangitaan, tuomitaan ja lyödään hirvittävällä tavalla ristille ryöväreiden keskelle.

Viikko on täynnä tapahtumia. Kun on tullut Jumalan aika, asiat alkavat tapahtumaan hyvinkin nopealla tahdilla. Ihmiset, etenkin Jeesuksen seuraajat, ovat hyvin ymmällään. 
Mitä täällä tapahtuu?Ja, kun Jeesus kuolee ja haudataan, tuntuu että kaikki on menetetty.  Opetuslapset pakenevat hiljaisuuteen suremaan.

Mutta me tiedämme, loppuhuipennus on edessä.  Hauta on tyhjä ja naiset saavat ensimmäisenä nähdä sekä kuulla tämän Ilouutisen viedäkseen sen myös muille:  JEESUS ON YLÖSNOUSSUT JA ELÄÄ!



ENSIMMÄINEN PÄÄSIÄINEN

Tiesitkö, että juutalainen kansa Israelissa oli viettänyt pääsiäistä jo paljon aikaisemmin.  
Juhla ei ollut uusi keksintö siinä mielessä.  Pääsiäistä vietettiin Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Jumalan tuomiot astuivat Egyptissä toteen.  Kaikki egyptiläiset esikoiset eläimistä ihmisiin surmattiin.  Kuoleman enkeli löi heidät kuoliaiksi.  Ainoastaan ne pelastuivat, joiden ovien pihtipieliin oli sivelty puhtaan uhrilampaan verta. ( 2 Moos. 12:1- )

Jeesus on uhrattu meidän edestämme. Jumala antoi meille täydellisen uhrin puolestamme.

PÄÄSIÄISEN OPETTAVAT ASKELEET

Mitä muuta pääsiäisviikon tapahtumat nostavat mieliimme ja opettavat meille?

#  Jeesus osoitti palvelijan mielenlaadun pesemällä opetuslasten jalat astuessaan sisälle Jumalan suunnitelmaan: 
Joh. 13:
12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.

# Jumala on kutsunut opetuslapsensa palvelemaan toinen toistaan.  Kukaan ei ole toista suurempi.  Me olemme kaikki yhtä ja Isän lapsia. Jeesus on esikoinen ylösnousseista.  Me seuraamme Häntä.



# Tärkeää on se, mikä on Jumalan tahto ja suunnitelma.  Siihen sisälle pääseminen on joskus vaikeaa ja työlästä, joudumme käymään taistelumme sen edessä.  Jokaisen usko koetellaan. Vasta koeteltu usko ja luottamus Jumalaan on taipuisa Hänen edessään.  Olemme nähneet niin monta kertaa sen, että joku on aloittanut jotakin, mutta sitten luopunut uskostaan tai ajautunut tehtävässään haaksirikkoon.  On kysyttävä silloin tuo kysymys; oliko hänen uskonsa koeteltu kärsimyksissä ja kiusauksissa?  Usein saamme vastaukseksi EI OLLUT. 

Dan. 12:10 Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät.

# Pääsiäsviikko opetettaa mielestäni myös sen, että sitten kun Jumalan kello alkaa käydä viimeisiä lyöntejään, asiat tapahtuvat huimalla vauhdilla.  Näinhän se on kaikessa. Kun aika on, olemmeko me valmiina?  Mitä vaan Jumala tekeekin, se tapahtuu ajallaan ja Hänen aikataulunsa mukaan.  Meidän tulee pysyä mukana voittaaksemme yhdessä Hänen kanssaan.  Tähän liittyen muutama kysymys, mitä toivon meidän pohtivan tykönämme? Kysymyksiä, joiden äärellä olen itsekin: 

Mikä on aikamme nyt?
- Koko seurakunnan aika Jeesuksen ylösnousemuksesta ja apostoleista lähtien on ollut Lopun aikaa.  Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta erityisiä merkkejä, mitkä totetutuvat ennen Hänen takaisintuloaan, sitä kun seurakunta otetaan Kotiin, antoi Jeesus heille nämä vastaukseksi:

-       1. Luuk. 21:
8 Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.
-          9 Ja kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, älkää peljästykö. Sillä näitten täytyy ensin tapahtua, mutta loppu ei tule vielä heti."
-          10 Sitten hän sanoi heille: "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
-          11 ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin, ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä.

2.  Apt. 2:17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla lmaan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'



Me olemme nähneet näitä kaikkia merkkejä jo ympärillämme. Mikään niistä ei ole tuntematon.  Verikuut ovat viimeiset merkit taivaalla.  Ja, me tiedämme, kuinka jokainen joka seuraa Herraa, voi palvella Häntä, sekä miehet että naiset.   Yhteys, mikä särkyi paratiisissa, on saatettu yhdeksi jälleen.

Näitä merkkejä lukemalla  me ymmärrämme, että aika on loppumassa.  Olen vakuuttunut, että kaikki tapahtuu lopulta nopeasti, nopeammin kuin luulemmekaan.  Meitä kehotetaan olemaan rohkeita ja liikkeellä Hänen nimessään, ei missään nimessä luovuttamaan ja antamaan itseämme virran vietäväksi.  Jos me luovutamme nyt, olemme kaikkia ihmisiä surkuteltavimpia.  Me emme elä tätä aikaa, vaan tulevaa varten! Tämä on Jeesuksen ylösnousemuksen sanoma ihan jokaiselle. 

1. Kor. 15:19
Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.



Rukoilethan kanssani: Kiitos, Jeesus, että olet antanut minulle Sinun Henkesi ja vyöttänyt minut voimallasi.  Sinä et jättänyt opetuslapsiasi yksin.  Älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi, vaan täytä minut länsäolollasi joka hetki.  Anna minulle se mielenlaatu, joka Sinulla oli, kun palvelit Isää. 
Kiitos, että puhdistat verelläsi kaikesta synnistä ja parannat kaikki sairauteni; saan uskoa ja luottaa siihen tänään.  Sinuun laitan kaiken toivoni.  Anna minun pysyä hereillä ja palvella sinua loppuun saakka.  Ota minut Sinun luoksesi, kun aikani maan päällä loppuu. Kiitos ja kunnia kuuluu yksin Sinulle, Jeesus!  Aamen. 

Kommentit

Suositut tekstit