VIHAMIEHEN KOHTAAMINEN

Sananlaskut 2:

6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.
7 Oikeamielisille hänellä on tallella pelastus, kilpi nuhteettomasti vaeltaville,
8 niin että hän suojaa oikeuden polut ja varjelee hurskaittensa tien.
9 Silloin ymmärrät vanhurskauden ja oikeuden ja vilpittömyyden-hyvyyden tien kaiken;
10 sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,
11 taidollisuus on sinua varjeleva ja ymmärrys suojeleva sinut.
( Vuoden -92 käännös käyttää taidollisuus sanan tilalla ´malttia `).

Elämme aikoja, jolloin ihmiset ovat usein hukassa ja etsivät keinoja selviytymiseen. Nyt tapahtuneiden ikävien tapahtumien jälkeen, etenkin sosiaalisessa mediassa, kaivattaisiin enemmän malttia sanoihin kaikessa siinä, mikä on nostanut ikäviä tunteita pintaan. On pelkoa, surua, katkeruutta ja vihaa. 



Jumala tahtoo rientää omiensa avuksi.  Hän tahtoo olla meille Isä, jonka turviin me saamme juosta. Voimme vuodattaa kaikki tunteemme Hänelle.

Viha lietsoo vain lisää vihaa. Presidenttimmekin kehotti ihmisiä malttamaan mielensä. Terrorismin ja kaiken väkivallan tarkoitus on saada ihmiset riehaantumaan entistä enemmän. Tarkoitus on saada kaikki pois tolaltaan ja kääntymään toisiaan vastaan.  Järjestelmiä murretaan ja yhteisöllisyyttä kitketään pois.  Tähän ansaan ei saisi mennä.

KUKA OIKEASTI ON VIHAMIEHEMME?  KUKA ON TÄMÄN KAIKEN HÄMMENNYKSEN TAKANA?

Me emme saa odottaa liikaa ihmisiltä. Kaikki ihmiset ovat erehtyväisiä ja me petymme toinen toisiimme.  Onko olemassa ketään, johon me voimme täysin luottaa?

Psalmi 118: 
8 Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ihmisiin.
9 Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ruhtinaihin.

4 Moos. 23:  
19 Ei Jumala ole ihminen, niin että hän valhettelisi, eikä ihmislapsi, että hän katuisi. 
Sanoisiko hän jotakin eikä sitä tekisi, puhuisiko jotakin eikä sitä täyttäisi?



Ainut kenen sanaan me voimme luottaa meidänkin ajassamme, on Jumala.  
Mutta kuunteleeko tämä aika Häntä?  Annammeko me Hänen sanalleen arvon ja merkityksen, 
joka sille kuuluu?

Matt. 5:  
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, 
ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Jes. 40: 
8 Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iankaikkisesti.

Meillä ei ole taistelu lihaa ja verta vastaan, ei ketään ihmistä vastaan.  Me käymme jatkuvaa taistelua itse pimeyden ruhtinasta ja hänen langenneita joukkojaan vastaan.   Efe. 6: 12.  Se on nähtävä tämän maailman
järjestyksen takana.  Se on väliaikaisesti hänelle uskottu.  Pimeyden voimat kokoavat joukkojaan ja hajottavat kaikkea, mikä on luomassa järjestystä ja rauhaa maailmassa.  Nämä voimat ovat tulleet tappamaan ja tuhoamaan. ( Joh. 10:10 ).



TÄSSÄ NE KEINOT, JOILLA MEIDÄT YRITETÄÄN NUJERTAA

1.  ONKO JUMALA TODELLA SANONUT NIIN?

Vihollinen murtaa kaikki auktoriteetit.  Me lähdemme pois Jumalan Sanan auktoriteetin alta, 
emmekä alistu muidenkaan meille annettujen auktoriteettien alle.  Kunnioituksemme niitä kohtaan murenee. 

Efe. 5:  
21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

Raamattu kehottaa meitä alamaisuuteen.  Ennen kaikkea Kristukselle, mutta myös johtajillemme
ja esivallalle.  Meitä kehotetaan alamaisuuteen toinen toisillemme. Se on kunnioittamista. 

2.  ITSEKÄS ELÄMÄNTYYLI

Toinen keino, millä vihollinen horjuttaa meitä, on se,  että me alamme elämään itsekkäästi, unohtaen toiset.  Me vetäydymme pois yhteydestä ja alamme vastustaa kaikkea yhteisöllisyyttä.  Perheet rikkoutuvat, seurakunnat ajetaan maahan ja kaikki järjestelmät murretaan.  Se näkyy jo nyt yhteiskunnassamme.  ( Kts. Efe. 5.luku;  ohjeita yhteiselämään ).  Tulee ymmärtää, 
mikä Herran tahto on. 

3.  ME EMME NÄE ITSEÄMME OIKEIN - SOVITETTUINA HÄNEEN

Vihollinen pimittää silmiltämme sen, ettemme näe itseämme sovitettuina Häneen.  Tällöin me vähättelemme itseämme, vähättelemme Kristuksen seurakuntaa ja pelkäämme vihollista.  Pelko on yksi lamauttavimmista tunteista.  Me emme ole maan matosia.  Me olemme osa kuninkaallista perhettä.  Kutsumustietoisista kristityistä on tänä päivänä huutava pula!  



Apostoli Paavali aloitti kirjeensä: "  Minä Jeesuksen Kristuksen apostoli.  Hänen kutsumansa " ....
(  Efe. 1: 1 ). 
Saatamme ajatella, ettei meidän pidä ajatella itsestämme niinkuin Paavali ja muut apostolit ajattelivat.  Mutta juuri Paavali piti itseään maailman syntisimpänä miehenä.   ( 1 Tim. 1:15 ).

Me olemme kalliisti ostetut Jeesuksen verellä. Meillä on siksi etuoikeus kuulua siihen papistoon, että voimme kutsua Häntä veljeksemme ja vapauttajaksemme.  Me olemme arvokkaita Hänen tahdostaan. 
Ihan jokainen.  Ei väheksytä itseämme, sitä mitä olemme Hänessä, Kristuksessa.  

Kaikki ihmiset ovat arvokkaita.  Mutta me Jeesukseen uskovat teemme tiliä ennen kaikkea siitä, kuinka vaellamme kutsuttuina Hänessä.  Meillä on taivaallinen kutsu matkassamme.  Kuinka leiviskämme käytämme?  

Katja-Leena Klinga
( Saarna 20.8.2017 )







Kommentit

Suositut tekstit