MITEN ARVIOIDA RAAMATUN OPETUSTA?
Room. 12:
1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
Paavali kirjoittaa roomalaisille ohjeita jumalanpalveluselämää varten. Sillonkaan yhteiskunta ei elänyt esimerkillisesti Jumalan lakien ja säädösten mukaan. Kun seurakunta rakentui, Paavali antoi sille kokonaan omat ohjeistuksensa hengellisen elämän rakentumiseksi. Tämä on edelleenkin meidän hyvä muistaa. Yhteiskunta ja seurakunta ovat toisistaan erillään. Toinen on maallinen instanssi, toinen hengellinen.
Jotkut sanovat,ettei uskova voi osallistua politiikkaan. Tästä raamattu taas opettaa jotakin ihan muuta. Nimittäin jo VT:n lehdiltä voimme nähdä, kuinka hallitsijat ja hallitusmiehet pyysivät neuvoja Jumalan kutsumilta tuomareilta ja profeetoilta. Raamatun henkeen kuuluu, että hengellisen tulee vaikuttaa myös ulospäin meistä eli yhteiskuntaan ja sen rakentamiseen. Se ei ole automaatio, mutta se on mahdollisuus silloin, kun Jumala valjastaa ihmisiä siihen. Ennen olivat profeetat ja hengelliset neuvonantajat, nyt olemme me. Mutta on tärkeää muistaa marssijärjestys. Ensin hengellinen, sitten maallinen. ( Rm. 7:14, 1 Kor. 2:15; ).
1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
Paavali kirjoittaa roomalaisille ohjeita jumalanpalveluselämää varten. Sillonkaan yhteiskunta ei elänyt esimerkillisesti Jumalan lakien ja säädösten mukaan. Kun seurakunta rakentui, Paavali antoi sille kokonaan omat ohjeistuksensa hengellisen elämän rakentumiseksi. Tämä on edelleenkin meidän hyvä muistaa. Yhteiskunta ja seurakunta ovat toisistaan erillään. Toinen on maallinen instanssi, toinen hengellinen.
Jotkut sanovat,ettei uskova voi osallistua politiikkaan. Tästä raamattu taas opettaa jotakin ihan muuta. Nimittäin jo VT:n lehdiltä voimme nähdä, kuinka hallitsijat ja hallitusmiehet pyysivät neuvoja Jumalan kutsumilta tuomareilta ja profeetoilta. Raamatun henkeen kuuluu, että hengellisen tulee vaikuttaa myös ulospäin meistä eli yhteiskuntaan ja sen rakentamiseen. Se ei ole automaatio, mutta se on mahdollisuus silloin, kun Jumala valjastaa ihmisiä siihen. Ennen olivat profeetat ja hengelliset neuvonantajat, nyt olemme me. Mutta on tärkeää muistaa marssijärjestys. Ensin hengellinen, sitten maallinen. ( Rm. 7:14, 1 Kor. 2:15; ).
1 Kor.2:14: Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on;
sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
Mikä on tilanne nyt, kun erilaisia lakeja säädetään ja niitä yritetään tuoda myös seurakuntaan?
Tämä aika vaatii uskovilta erityistä valppautta. Ne, jotka ovat uskossaan kasvaneita ja koeteltuja, kykenevät arvoimaan hyvän ja pahan ajassamme. Pahaa tulee karttaa, erityisesti silloin, kun se pyrkii tuhoamaan Kristuksen ruumista eli seurakuntaa. ( 1 Tess. 5. luku ).
Yhteiskunta elää omaa elämäänsä. Lakeja säädetään ja lainsäätäjät eivät useinkaan ole uskossa, eivätkä elä seurakunnan keskellä. He eivät kykene arvioimaan hengellisesti tapahtuvaa muutosta. Hengellinen arviointi jää muulle taholle; papeille ja opettajille seurakunnassa. Ja jokaiselle uskovalle. Raamattu puhuu erityisesti raamatunopettajien vastuusta. He tulevat saamaan kerran kaikkein kovimman tuomion, kun sen aika tulee. Tämä velvoittaa siis jokaista hengellisen työn tekijää tutkimaan tarkoin, mitä opettaa ja suustaan päästää.
MITÄ MITTAREITA ON OLEMASSA?
Tutkiessamme, mikä on hyvää ja Jumalan tahdonmukaista, on pysyttävä Jumalan sanan totuuksien äärellä. Mitään tulkintoja ei voida viedä liian pitkälle. Tulkinnat voivat olla myös virheellisiä tai vääriä. Tulkinnalliset erot ovat mahdollisia, mutta jokainen oppi pitää kyetä perustelemaan Jumalan sanalla. Hengellinen ihminen rakentuu vain siitä.
Jeesus itse tunsi kirjoitukset ja vetosi niihin maanpäällisessä vaelluksessaan. Hän oli vasta
10-vuotias opettaessaan Tooraa ensi kerran synagoogassa.
Matt. 13:
|
Kommentit