KIIRASTORSTAIN ATERIAPÖYTÄ KUTSUU MEITÄ LEVOLLISEEN YHTEYTEEN

Tänään tarkoitukseni ei ole kertoa sen enempää kiirastorstaihin liittyvistä asioista, vaan mihin sen tapahtumat lopulta johtivat. Mehän tiedämme Jeesukseen uskovina, että kaikki johti lopulta Jeesuksen sovitustyön loppuun saattamiseen ja Hänen kirkastamiseensa. Meillä on ylösnoussut Herra ja kuningasten kuningas. Jumala on Hänet korottanut ja asettanut oikealle puolelleen taivaassa.

Oikea merkitsee raamatun alkukielessä kaikkea hyvää ja puhdasta, kun taas vasempaan liitetään pahuus ja epäpuhtaus. Voidaan siis ajatella, että sen minkä teet puhtaista motiiveista ja uskosta käsin, teet ne "oikealla", et "vasemmalla kädelläsi". Meilläkin suomenkielessä on erilaisia vertauskuvia käsistä ja niiden käyttämisestä.



Joku tuntematon uskova on selittänyt oikean käden merkitystä itselleen näin:

" Oikea käsi meissä kuvaa meidän hengellistä ihmistä, joka saa innoituksensa Pyhästä Hengestä. Oikean käden työ on Hänen voimaansa meissä. '
Jos Pyhä Henki johdattaa tekemään jotain sellaista, jossa Jumalan voima tai hänen armonsa ilmenee erikoisella tavalla, se on oikean käden työtä. 
Silloin se on kätkettävä vasemmalta kädeltä, joka maallisen voiman edustajana pyrkii estämään oikeaa kättämme toimimasta. 
Oikea käsi on uskon käsivarsi, vasen on epäuskon sanansaattaja".

Psalmi 23:
1 Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
2 Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten
 tykö hän minut johdattaa.
3 Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle 
 nimensä tähden.
4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, 
sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
5 Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.
 Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
6 Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; 
ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

Jumala on kattanut meidän eteemme pöydän. Sitä ei olisi katettu ilman Jeesusta ja Hänen antamaansa uhria. Meille on annettu myös aterimet: Jumalan sanan miekka ja Pyhä Henki. Niiden avulla voimme aterioida Jumalan pöydässä. On tärkeää käyttää oikeaa kättään. Vasen käsi vie ihmistä harhaan. Vasen kätemme kertoo, kenelle olemme kihlautuneet. Jos vasen kätemme toimii pyyteettömästi, olemme uskolliset kihlatullemme, so. Jeesukselle. 


Herra on valmistanut juhlapöydän. Viinin ja leivän välityksellä meille julistetaan iankaikkisen elämän täydellisyyttä ja voittoa. Kuolema on nielty ja voitto on saatu! Meidän tulisi aterioida ylevämmin, nähdä tämän kuolevaisen ylitse sinne kuolemattomaan. Tällöin me kykenemme elämään niinkuin Psalmi 23 opettaa meitä; Saamme osaksemme hyvyyttä ja laupeutta uskolliselta Jumalalta. Se näkyy ennen kaikkea meidän iankaikkisessa osassamme, ei niinkään tässä näkyväisessä, mihin usein unohdumme elämään ja aterioimaan.



Missä tämä meidän iankaikkinen perintömme näkyy? Missä voimme maistaa jo nyt, tänä pääsiäisenä, taivaallisen ateriapöydän antimia?

#1. Jumalan lupaukset kantavat meitä ( virvoittavat lähteet, viheriäiset 
niityt ).

Jumala lupaa omilleen virvoitusta. Meidän ei aina tule olla näännyksissä ja päät painuneina. Me olemme Hänen lapsiaan, Hänen papistoaan. Meille kuuluu sapatin lepo ja virkistäytyminen. Hän ei kiellä meiltä sitä. Hän on itse asettanut levon ja sapatin.



Huolehdi siis levostasi. Anna pääsiäisen sanoman virvoittaa sinua niin, että henkesi elpyy ja sielusi saa levätä.


# 2. Kun olemme päässeet taivaallisen kuninkaan pöytään, me emme tule eksymään oikealta tieltä.

Jes. 35:8  Ja siellä on oleva valtatie, 
ja sen nimi on "pyhä tie": 
 sitä ei kulje saastainen; 
se on heitä itseänsä varten. 
Joka sitä tietä kulkee, 
ei eksy-eivät hullutkaan.

Me saamme lupauksen siitä, että pysymme oikealla tiellä, kun viivymme tämän pöydän äärellä. Toki, jos lähdemme etsimään herkkuja muualta, joudumme varmasti pettymään. Jumalan sana ja Pyhä henki matkassamme, me voimme kuitenkin selvitä tästäkin maailmanajasta voittajina perille asti.

# 3. Kolmas pöydän anti meille on, että meille jokaiselle kuuluu Jumalan lohdutus. 

Me emme saa jättää ketään tämän pöydän tarjoaman lohdutuksen ulkopuolelle. Olen surukseni seurannut, kuinka uskovat lyövät lehtien lööpeissä ja erilaisilla foorumeilla toinen toisiaan. Meidän ei pidä sortua tällaiseen, vaan tuoda veljiä ja sisaria sovinnon ja lohdutuksen pöytään. Jokaiselle kuuluu taivaallinen lohdutus, eikä sitä ole koskaan liikaa. 

Myös meidän tehtävämme on toimia lohduttajina ja olkapäinä toinen toisillemme. Itkeä itkevien kanssa.



4. Ja vielä yksi pöydän anti ja tärkeä sellainen meille on: Pyhän Hengen täyteys. 

Hän voitelee meidän päämme tuolla taivaallisella öljyllä, so. Pyhällä Hengellä. Meidän tulee antautua tuolle voitelulle niin,että myös ajatuksemme ja motiivimme puhdistuvat; että meidän oikea kätemme alkaa toimimaan niin, että vasenkin toimii kihlattumme parhaaksi. Jos jatkuvasti me, joiden tulisi olla jo toisten opettajia, kamppailemme vasemman kätemme kanssa, on aika herätä.

Laulujen laulu sanoo, luku 2: 


5 Vahvistakaa minua rypälekakuilla, virvoittakaa minua omenilla, sillä minä olen rakkaudesta sairas."
6 Hänen vasen kätensä on minun pääni alla, ja hänen oikea kätensä halaa minua.

Kun me vahvistumme Herrassa, me alamme toimia Hänen kunniakseen niin, että molemmat kätemme ovat löytäneet paikkansa. Me luotamme Häneen ja Hänen mahdollisuuksiinsa elämässämme, olkootpa olosuhteemme välillä mitkä tahansa. Enemmän kuin olosuhteet, on suhde Häneen tärkeä. Lapsillekin luodaan koti suhteen kautta. Kun vanhempien suhde voi hyvin, on lasten turvallista elää ja kasvaa. Olosuhteetkin ovat tärkeitä, mutta kaikkein tärkein on Kristus, ja meidän suhteemme Häneen.

Katja-Leena Klinga




Kommentit

Suositut tekstit