Taideterapiassa opittua IV



Viime kerran opintopäivät koulutuksessa olivat todella antoisia.  Saimme tehdä käytännössä terapiatyötä parimme kanssa ja ottaa siihen taiteen ulottuvuuden mukaan.  Tutustuimme myös saven käyttöön ja erilaisiin rentoutusmenetelmiin ( mm. hengitysharjoitukset ).

Ensimmäisen päivän opettajamme Jari Salmela kertoi, kuinka työskennellään ongelman ulkoistamisen eteen.  Esim. traumaattista ongelmaa on näin helpompi käsitellä terapeuttisessa ilmapiirissä.  Saimme työskentelyä ohjaavia kysymyksiä työkaluiksemme.

Toinen päivä oli myös, onneksi, enemmän toiminnallinen vaikka saimme myös tuhdin tietopaketin matkaamme. Opettajanamme toimi Liisa Strengell.  Aivan loistava opettaja ja alan konkari hänkin.
Teimme erilaisia harjoitteita ryhmässä ja myös itseksemme.  Hän osasi palauttaa kysymykset meille itsellemme pohdittaviksi.  Se taito on tärkeää myös asiakaslähtöisessä terapiatyössä.



MITÄ OLEN SAANUT MATKAANI NYT?


-  Olen saanut rohkeutta olla enemmän vielä oma itseni.
-  Hyväksyn paremmin oman tapani työskennellä ja tehdä myös taidetta.
-  Olen oppivainen ja opin jatkuvasti toisilta lisää.
-  Voimaannun toisten kanssa tekemisestä ja taiteesta itsekin.
-  Olen alkanut näkemään asioita enemmän kuvina ja kuvien kautta.
-  Olen alkanut tutkailemaan omaa unimaailmaani entistä kiinnostuneemmin.
-  Olen saanut työkaluja omaan työhöni, ja käyttänytkin niitä jo nyt.

Opiskelutovereiden antamat palautteet ovat olleet rohkaisevia ja kannustaneet jatkamaan tällä tiellä.  Erityisen tärkeäksi ovat tulleet Kirstin palautteet.  Hän on tsempannut aina sopivassa hetkessä.  Hän on kuunnellut ja antanut hyviä kommentteja; olemme kulkeneet opintopäiviimme yhtä matkaa.  Autossa on ollut hyvä jutella.




Kommentit

Suositut tekstit