VERENPERINTÖ
( Ehtoolliskokouksen saarna Ikaalisten vapaakirkossa 2.10.2016 )
Tänään aion puhua verestä, liitonverestä.
Jokainen kristitty ymmärtää, että ilman uhriverta me emme olisi
tulleet Jumalan lapsiksi. Tarvitaan siis veri. Mullikoitten veri ei
kyennyt pelastamaan ihmistä synneistään.
Hepr.
9:
11
Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin
hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä
tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12
meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä
kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen
lunastuksen.
Entisajan
eläinuhrit olivat vertauskuva ja voidaan puhua, että niiden
uhraaminen oli mielen puhdistusta, ei todellista synnin sovittamista.
Siinä ei tapahtunut sitä, mitä Jeesuksen uhri meille avasi. Sana
sanoo, että Jeesuksen veren sovitus yltää sinne kaikkein pyhimpään
sopukkaan asti ja saa aikaan iankaikkisen lunastuksen.
Ihmisveri
on synnin seurauksena saastunut. Raamattu opettaa, että veressä on
sielu. Jopa eläimen veressä on eläimen sielu, siksi kaikki liha
pitää puhdistaa verestä ennen sen syöntiä. Veri on valutettava.
Emmehän halua tulla eläimen sielusta osallisiksi? Kun me ehtoollisella syömme Hänen lihansa ja
juomme Hänen verensä, me tulemme osallisiksi Hänestä ja Hänen
sovituksestaan. Me liitymme yhä uudestaan Häneen. Olemme ikään
kuin yhtä lihaa ja henkeä Hänen kanssaan. Jeesus on ainut
maanpäällä vaeltanut "Jumalan kuva", joka oli synnitön ja puhdas.
Raamattu
opettaa, että isien pahat teot siirtyvät sukupolvelta toiselle.
Synnit siirtyvät siis isien perintönä elämäämme. Jeesuksen isä
on Jumala, puhdas ja täydellinen. Maria on äiti,ja vaikka Maria ei
ollut synnitön, siirtyy kuitenkin synti isien verenperintönä.
Näin voimme ymmärtää, että Jeesus on täysin puhdas. Jumala
tarvitsi oman poikansa suorittamaan tehtävän, joka olisi ihmiselle
ollut mahdoton. Jokainen meistä kantaa isiensä perimää.
Entä
perimämme nyt? Miten sellaisen ihmisen perimä, joka on tullut
liitetyksi Kristuksen sukupuuhun?
Apt.
17:
24
Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän,
joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä
temppeleissä,
25
eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän
jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen
ja kaiken.
26
Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea
maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän
asumisensa rajat,
27
että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet
löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään
meistä;
28
sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös
muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme
myös hänen sukuansa'.
Jumala
on etsinyt meitä liittääkseen meidät omaan sukuunsa ja omaan
perimäänsä. Tämä meidän tulisi nähdä yhä selvemmin. Usein
me puhumme ja jaamme ajatuksia sukujemme sairauksista, heikkouksista
ja perisynneistä, jotka ovat pitäneet perheitämme otteessaan
vuosikymmeniä. Tänään Herra sanoo meille, sanoutukaan niistä
irti! Me emme ole enää synnin orjia, vaan olemme liitetyt
Kristukseen ja Hänen meille jättämään perintöönsä. Mikä on
se perintö?
Gal.
3:
15
Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota
ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16
Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen.
Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan
ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on
Kristus.
17
Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei
neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota,
niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18
Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan
lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen
kautta.
19
Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin
lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle
lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen
kädellä.
20
Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
21
Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi
annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella
tulisi laista.
22
Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä
luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille,
jotka uskovat.
23
Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina
uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24
Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me
uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25
Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa
Jeesuksessa.
27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette
Kristuksen päällenne pukeneet.
28
Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä
vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä
Kristuksessa Jeesuksessa.
29
Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin
siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Uusi
liitto Kristuksessa on vapauttanut meidät Hänen lapsikseen
täydellisesti. Me emme saa enää minkään antaa orjuuttaa
itseämme. Tämä maailma tahtoisi, että jokainen meistä tulisi
sidotuksi johonkin, kuka mihinkin. Jotkut tulevat jonkin jäjestelmän
orjaksi, naiset miehensä, työntekijä työnsä jne. Maailma
orjuuttaa.
RUKOUS:
”
Herra, me pyydämme tänään
anteeksi sitä, että olemme juuttuneet isiemme pahoihin tekoihin ja
perintöön. Vapauta meidät elämään Sinussa uutta elämää ja
näkemään perintöosamme oikein. Vapauta meidät kokonaan siitä
synnin ja sairauden kirouksesta, minkä tämä lihallinen syntymämme
on meihin iskenyt. Iske meidät kanssasi ristille ja avaa meidän
ymmäryksemme näkemään Sinun vuodatetun veresi uutta elämää
puhuvan voiman! Tahdomme tänään yhdessä sanoutua irti vääristä
orjuuttavista siteistä ja ottaa vastaan perintöosamme Sinussa.
Aamen. ”
Katja-Leena Klinga
Kommentit