VALITSENKO MASENTUA?


Nykyään puhutaan paljon masennuksesta. Etenkin nuorten masennus on viime vuosina lisääntynyt. Vakava masennus on aina sairaus ja tarvitsee toki asianmukaista hoitoa, mutta vastoinkäymisten masentama mieli on usein nostettavissa. Tunteeko Raamattu tällaisen masennuksen?  Psalmeissa tulee esille murheellinen ja masentunut mieli, missä kirjoittaja epäilee Jumalan hyljänneen hänet.


Psalmi 42: 3,5

3 (42:4) Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun minulle joka päivä sanotaan: "Missä on sinun Jumalasi?"

5 (42:6) Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta.



Minäkin voisin olla masentunut. On monia asioita, joihin voisin "jäädä kiinni" murehtimaan omaa kurjuuttani. Voisin masentua siitä, että lapseni muuttavat, kuka mihinkin, ympäri maailmaa ja jättävät lapsuudenkotinsa taakseen. Voisin masentua siitä, että olen vuosia joutunut asumaan paikassa, mihin en ole "tuntenut" kuuluvani, sillä kaipaan luonnon helmaan. Voisin masentua siitä, että puolisoni on kovin työn taakoittama, eikä ehdi viettää aikaa kanssani niin paljon kuin toivoisin jne. Voisin päättää tänään masentua ja luovuttaa!

Jabes oli mies, josta ei kerrota monin sanoin raamatussamme. Yksi jae voi kuitenkin kertoa paljon tästä miehestä:


1 Aik. 4: 10 ; ”Ja Jabes huusi Israelin Jumalaa, sanoen: "Jospa sinä siunaisit minua ja laajentaisit minun alueeni; jospa sinun kätesi olisi minun kanssani ja sinä varjelisit pahasta, niin että minä pääsisin kipuja kärsimästä!" Ja Jumala antoi hänen pyyntönsä toteutua ”.



Jabes luotti Jumalaan ja pyysi Kaikkivaltiaan siunausta omaan elämäänsä. Hän oli päättäväinen mies. Ilman tätä rukousta, mikä on talletettu kirjoihimme, hän olisi voinut olla yksi ” unohdetuista ”, samanlainen kuin kuka tahansa. Mutta hän valitsi sellaisen tien, mikä näyttää olevan Jumalan mielisuosion tie. Ja millainen se on?



1. Jumalan mielisuosion tie on, että me emme tyydy vain vähään, vaan annamme Jumalan Suuruudelle omassa pienessä elämässämme mahdollisuuden ja tilaa. Hän tahtoo olla Suuri. Tämä ei tarkoita, että me tulemme rikkaiksi ja mahtaviksi, vaan meissä asuva Jumalan Henki tahtoo muuttaa meitä sisäisesti ja laajentaa näkymiämme siihen suuntaan, ettemme kerta kaikkiaan suostu masentumaan. VOIMME NÄHDÄ JUMALAN MAHDOLLISUUDET KAIKKIALLA!


Pieni lapsi on oivallinen esimerkki. Oma lapsenlapseni oppi juuri kävelemään. Käveleminen on vieläkin haparoivaa, mutta kun hän kompastuu, nousee hän pian uudelleen pystyyn ja lähtee määrätietoisesti kävelemään. Mekin voimme olla tällaisia suhteessa Jumalaan. Omien epäonnistumisiemme jälkeen ei pidä luovuttaa.


2. Jumalan mielisuosion tie on rukouksen ja pyyntöjen tie. On merkillistä se, että monet luulevat Jumalan antavan meille jotakin ilman että pyydämme häneltä. Jostakin syystä Hän tahtoo, että me todella rukoilemme ja tuomme pyyntömme Hänelle selvästi esiin.



1. Kun. 3:5

Gibeonissa Herra ilmestyi Salomolle yöllä unessa, ja Jumala sanoi: "Ano, mitä tahdot, että minä sinulle antaisin".

Jaak. 4:2

Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano. 

Ja vielä kolmenneksi; Jumalan mielisuosion tie on, että me luotamme Häneen ja Hänen varjelukseensa elämässämme.

On tärkeää luottaa Jumalaan. Kun työskentelen hevosteni kanssa, olen huomannut että luottamus on kaiken a ja o. Mielestäni on tärkeintä hallita iso eläin maasta käsin ja sitten onnistuu asiat ratsainkin. Jos lähden toisesta suunnasta liikkeelle, voin joutua vaaratilanteisiin. Hevosen on mielestäni luotettava ratsastajaansa ja päinvastoin. Luottamus Jumalaankin on molemminpuolista. Jos minä luotan Jumalaan, mutta asetan jatkuvasti Hänen luottamuksensa minuun koetteelle, ei suhde toimi. 

Voin päättää masennunko ja menetän luottamukseni Jumalaan, vai päätänkö nostaa pääni ja luottaa Häneen. Jabesin tavoin voin tänään pyytää Häneltä siunausta elämääni ja jättää kaikki: itseni, perheeni, ystäväni ja seurakuntani Hänen armonsa ja huolenpitonsa varaan. Jeesuksen veri on suojani. 

Rukous:  Herra, Israelin Jumala, Sinä olet siunauksen ja armon Jumala.  Anna minun kokea Sinun läsnäoloasi elämässäni, kätke minut ja koko elämäni Poikasi Jeesuksen veren suojaan.  Anna elämän siunauksesi virrata minun elämääni ja sitä kautta muiden elämään.  Laajenna minun alueeni ja tee minusta Sinun kirjeesi tässä ajassa.  Aamen. 




Katja-Leena Klinga

Kommentit

Suositut tekstit