JUUTALAINEN JEESUS

Joh. 14:

6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä;
ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös 
minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette
 nähneet hänet."
Tunnemmeko me, minä ja sinä, Jeesuksen? Hänen aikalaisensa näkivät hänet, elivät
hänen kanssaan; opetuslapset elivät hyvinkin hänen lähellään. Olemmeko pysähtyneet
ajattelemaan, mitä Jeesus todella oli ja edusti? Oliko Hän rettelöitsijä ja kansanvillitsijä,
niin kuin fariseukset sanoivat; vai oliko Hän maailman Vapahtaja ja se, mitä hän sanoi
olevansa; Jumalan Poika?

On hyvä muistaa, että Jeesus oli loppuun saakka juutalainen ja eli juutalaisessa kulttuurissa.
Hän söi juutalaista ruokaa, joi viiniä ja juhlisti juutalaiseen traditioon liittyviä juhlia. Hän kävi synagogassa (  luki Tooraa synagoogassa ). Hän noudatti sapattia, mutta totteli Jumalaa, eikä antanut sapatin orjuuttaa. Jeesus tuli juutalaiseksi juutalaisten keskuuteen.

Matt. 5:

17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole
 tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään
 kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Jeesus osoitti, että laki on hyvä ja että se perustuu Jumalan rakkauteen meitä kohtaan. Ainut mistä Hän ojensi juutalaista pappisylimystöä oli heidän ylimielinen asenteensa toisia ihmisiä kohtaan. He nostivat itsensä muiden yläpuolelle ja koittivat miellyttää Jumalaa teoillaan, eivät sydämellään. Heidän asenteensa oli väärä. He odottivat, että heitä katsottaisiin ylöspäin ja heille osoitettaisiin arvostusta. Jumalan tahto ei ole, että kukaan asettuu toisten yläpuolelle ja odottaa itseään palveltavan. Hän on kutsunut omansa palvelemaan tätä maailmaa. Siitä Jeesus näytti meille esimerkin.

Itse lakia Jeesus ei kumonnut. Sapatin lepokin on hyvä asia, mutta siitä ei pidä tulla orjuuttava niin, että lähimmäisemme unohtuu.




Matt. 12:12  Kuinka paljon suurempiarvoinen onkaan
 ihminen kuin lammas! Sentähden on 
 lupa tehdä sapattina hyvää."



Jeesus kehotti rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Tämä rakkauden kaksoiskäsky on voimassa yhä. 


Matt. 22:

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Jeesus ei sanonut, että Rakkauden kaksoiskäsky korvaisi lain ja profeetat, vaan antoi ymmärtää, että Rakkaus on näidenkin takana. Profeetat ja Jumalan laki annettiin meille rakkaudesta koko luomakuntaa kohtaan. Meidän tulee rakastaa lähimmäistämme niin kuin haluamme itseämmekin rakastettavan. Jos näemme, että Jumalan laki on hyvä ja että Jumala on Pyhä, me ymmärrämme pitää esillä sitä hyvää lähimmäisemmekin parhaaksi. Tämä ei kuitenkaan riitä. On elettävä itse sen periaatteen mukaisesti. Emme voi suositella muille sellaista, mitä emme kykene itse allekirjoittamaan.


Minä en ole juutalainen, vaan suomalainen suomalaisten keskuudessa. Miten toivoisin itseäni kohdeltavan tässä ja nyt? En toivo, että Jumalan lait poljetaan, sillä tiedän niiden pohjautuvan äärettömään Jumalan rakkauteen minua ja suomalaista yhteiskuntaa kohtaan. Jumala tietää paremmin kuin me ihmiset, mikä on hyvää, oikeaa ja rakentavaa meidän kannaltamme. Tahdon myös itse elää Hänen toiveensa mukaisesti.




Hes. 36:27 

Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Katja-Leena Klinga



Kommentit

Suositut tekstit