MINÄ OLEN ARVOKAS

Jokainen meistä kaipaa välillä rohkaisua ja kauniita sanoja. Työntekijä kaipaa työnantajaltaan arvostusta, lapsi vanhemmiltaan ja oppilas opettajaltaan. On hienoa kuulla olevansa onnistunut ja arvokas. Ilman näitä kuulemisia me emme saata löytää vahvuuksiamme. Kun saamme palautetta, tiedämme mihin kykenemme.

1. Kor. 6:20  Sillä te olette kalliisti ostetut.
 Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.
1. Kor. 7:23  Te olette kalliisti ostetut; älkää olko 
ihmisten orjia.

Korinttilaiskirje tuo esille, kuinka arvokkaana Jumala minua pitää. Hän maksoi minusta kalliin hinnan Jeesuksen uhrikuolemassa. Hän antoi oman poikansa edestäni kuolemaan, että pääsisin takaisin Hänen yhteyteensä. Tämän kalliimpaa hintaa ei ihmissielusta voitaisi maksaa.

Mitä tarkoitetaan Jumalan kirkastamisella omassa ruumiissamme?

Tutkin ensin, mitä raamattu opettaa uskoontulleen ihmisen ruumiista ja sen tilasta yhteydessä Jumalaan... Monessa kohdin tuodaan esille se, kuinka henki on enemmän kuin ruumis ( esim. Luuk. 12:23, Room. 8:10 ). Ellen olisi löytänyt yhteyttä Isään uskomalla Jeesuksen sovitustyön omalla kohdallani todeksi, minun henkeni olisi edelleen kuolleessa tilassa ja eläisin vain ja ainoastaan tälle ruumiilleni. Se ei ole Jumalan tahto minuun nähden. Hän tahtoo, että voin elää yhteydessä Häneen ja toteuttaa sen suunnitelman maan päällä, minkä Hän on minulle suunnitellut. Hän iloitsee siitä!

Synti ja synnin tekeminen eivät kirkasta Jumalaa. Henki ei koskaan vie ihmistä syntiin. Jos elän hengellistä elämää yhteydessä Jumalaan, sanoo Raamattu, etten voi tehdä syntiä. Henki minussa on varjelijani ja auttajani. Hän opastaa minua elämään puhtaasti ja pyhittymään. Pyhityselämä kuuluu minulle, kun seuraan Vapahtajaani. Jumala vihaa syntiä. Hän rakastaa ihmistä, mutta syntiä Hän vihaa.

Väitän, että ihminen kykenee vastustamaan syntiä pakenemalla sitä.  Ei tarvitse tehdä aviorikosta, varastaa tai jättää veroja hoitamatta.  Koska olen Jumalan lapsi, tahdon kirkastaa Häntä elämälläni.




1. Joh. 3:9  Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, 
sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; 
eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on 
Jumalasta syntynyt.

Oikeastaan yksi uskonmittari on juuri tämä; teenkö yhä jatkuvasti syntiä? Huomaanko tärveleväni omaa ruumistani ja teenkö pahoja tekoja päivittäin? Silloin en ole Jeesuksen seuraaja. Jeesuksen oma ei kulje kuralätäköstä toiseen. Hän on saanut voiman vastustaa kiusausta ja pahaa. Hän kääntää synnille selkänsä ja pyrkii hyvään. Lankeemuksia saattaa tulla, mutta Jumala on uskollinen ja nostaa minut yhä uudelleen kulkemaan Hänen tahdossaan. En ole hetkeäkään yksin tässä taistelussa.




2. Tess. 3:3  Mutta Herra on uskollinen,
ja hän on vahvistava teitä ja 
varjeleva teidät pahasta.
Ei ihmisten orja


Usein ihmistä orjuuttaa muiden mielipiteet hänestä. Kun katselemme pienen lapsen kasvua, mittaa hän valtavasti itseään suhteessa muihin: vanhempiin, sisaruksiin, kavereihin jne. Mitä muut minusta ajattelevat; kelpaanko heille? Miellytänkö heitä? Olenko tarpeeksi hyvä?

Hyvän itsetunnonmittari on siinä, että kelpaanko itselleni ja kelpaanko ennen kaikkea Jumalalle. Minä kelpaan Jumalalle aina, sillä Hän on minut luonut sisintäni myöten jo idussani. ( Ps. 139:16 ). Hän on suunnitellut minut tällaiseksi ja antanut minulle elämän lahjan Pojassaan. Se on ainutlaatuinen elämä! Kenelläkään toisella ei ole tällaista elämää kuin minulla; se on ihmeellistä.  Jos voin nähdä itseni ainutlaatuisena ja kelvollisena Jumalalle ja kelpaan vieläpä itselleni, olen jo voitolla.

Toiset ihmiset voivat pyrkiä ohjaamaan meitä monella eri tavalla. He ovat valmiita kertomaan minulle, mikä minusta tulee isona tai mitä minun pitäisi seuraavana siirtona tehdä. He ovat valmiita tyrkyttämään minulle arvojaan ja asenteitaan. Minun on itse tiedettävä, mitä minä haluan. Tähän Jumala tahtoo minua kasvattaa. Minun ajatuksillani ja unelmillani on merkitystä. Hän on antanut minulle aivan omanlaiset mietteet elämääni ajatellen. Minun tulee saada niistä kiinni. Toki neuvonantajia tarvitaan ja voin peilata ajatuksiani erilaisissa elämänvaiheissani. Kuitenkin on tärkeää, etten alistu toisten valtaan. Silloin voin joutua kauaksi siitä suunnitelmasta, mikä Taivaallisella Isälläni on juuri minua varten.




Sananl. 24:6  Neuvokkuudella näet on sinun käytävä sotaa, ja neuvonantajain runsaus tuo menestyksen.

Katja-Leena Klinga

Kommentit

Suositut tekstit