KIIREETTÖMYYS-HERÄTYKSEN AIKA!


Sananl. 21:5 
Uutteruus ja harkinta tuo menestyksen, turha kiire vie 
köyhyyteen. ( v. -92 käännös ).

vrt. v. -38 käänös: "Vain hyödyksi ovat ahkeran ajatukset, mutta kaikki 
touhuilijat saavat vain vahinkoa".
Englanninkielinen raamattuversio käyttää sanaa kiire tässä.

Olen pohtinut kiirettä. Nykyihminen on kiireinen, ja tuntuu että
vauhti entisestään vain kiihtyy. Eläinmaailma ja luomakunta eivät
tunnista kiirettä niin kuin me sen tunnistamme. 
Olen päivittäin tekemisissä hevosten kanssa. 
Hevonen ei ymmärrä ihmisen kiirettä. Sillä ei ole kiire minnekään.
Se hörähtelee ja kävelee rauhallisesti 
pää painukissa aamulla vierelläni tarhaan heinäkasansa luokse. 
Jos minä yritän ottaa muutaman nopeamman askeleen, 
se painaa päätään kädelleni ja hidastaa painollaan vauhtiamme.

Mistä kiire johtuu? Kun katselin tietokoneeni raamattuohjelmasta ja
etsin kiire sanaa Raamatun teksteistä, löysin kiireen liittyvän yleensä 
tilanteisiin, missä ihmisen tuli kiirehtiä Jumalan luokse, 
Hänen turviinsaSakkeuskin tuli kiireesti puusta alas ja 
otti Jeesuksen vastaan vieraakseen omaan kotiinsa.

Onko tekemämme kiire kenties yksi syy länsimaissa siihen,
ettei evankeliumi tavoita ihmissydämiä? Onko niin, 
että ihmiset kiirehtivät kaikkeen muuhun, 
mutta eivät Vapahtajansa luokse?


Lk. 14:

16 Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja
 kutsui monta.
17 Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 
'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'.
18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi
hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; 
pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä 
 koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.
21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. 
Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti 
kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, 
sokeat ja rammat tänne sisälle'.
22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'.
23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka
olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."
25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan
ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, 
hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, 
se ei voi olla minun opetuslapseni.

On tärkeää tutkia omaa sydäntään, mikä siellä on saanut vallan ja
mille uhraan aikani. Kiireellä elämässäni voi olla 
tuhoisat seuraukset. Jos kiirehdin aina sinne, missä minun 
henkeni ei rakennu, voin joutua tilaan, missä myyn 
oman sieluni. Tästä Jumalan sana meitä varoittaa. 
Myymällä oman sielumme kiireelle, 
me joudumme iankaikkiseen tappioon.

Muistan, kun olin nuori uskoontullut. Tulin uskoon 16-vuotiaana
nuorten
kuutamoleirillä Kiponniemessä, Jyväskylän lähellä. 
Silloinen seurakuntani paimen sanoi, että kasvaakseni uskossa on tärkeää, 
että käyn kuulemassa Jumalan sanaa ja palvelen seurakunnassa. 
Hän opasti minut askel askeleelta kiinnittymään enemmän Jeesukseen 
ja seuraamaan Häntä. Olen miettinyt, miksi tänä päivänä on niin
vaikeaa saada ihmiset sitoutumaan näihin perustotuuksiin? 
Miksi ihmiset eivät tule seurakuntiimme ja rakennu yhteisestä uskostaan, 
vaan he juoksevat sinne tänne omissa elämänkiireissään?



Tämän miettiminen saa minut murheelliseksi, todella. 
Sen pitäisi saada minut itseni tekemään elämästäni mahdollisimman
yksinkertaista ja kiireetöntä, sellaista missä on aikaa kohdata Jumala ja lähimmäinen. 
Jeesus eli näin. Hänellä oli aina aikaa myös lähimmäiselleen, olipa tämä sitten lapsi, 
nainen, rikas mies tai vanhus. Antakoon Jumala meille tänään
kiireettömyys- herätyksen, että meillä olisi jälleen aikaa rientää kohti Häntä!

Katja-Leena Klinga



Kommentit

Suositut tekstit