VAPAAKSI PELOISTA

Olin itse valtavan pelokas lapsi ja nuori. Valehtelematta luulin sairastavani kaikki syöpäsairaudet,mitä maa päällään kantaa. Vanhempani olivat neuvottomia kanssani. Lapsena söin jonkin aikaa Diapamia lääkärin määräyksestä. Olin pelokas ja arka lapsi. Kun katson taaksepäin, en tunnista enää itseäni tuollaisena. Jumalan armotyö kohdallani on mennyt eteenpäin!

Pelko, on se mikä tahansa, orjuuttaa ihmistä. Emme saa koskaan väheksyä lähimmäisemme pelkoa, sillä se on hänelle todellinen. Jumala on kiinnostunut meistä ja meidän kasvustamme suhteessa pelkoihimme. Hän tahtoo viedä meidät niiden ylitse ja osoittaa herrautensa myrskyjen keskellä.

1 Joh. 4:
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

Kuinka pääsemme pelkojemme otteesta?

Omalla kohdallani kasvu on tapahtunut vaihe vaiheelta. Olen tarvinnut seurakunnan, ystävieni ja läheisteni tukea. Enää en pelkää sairauksia tai kuolemaa niin, että menettäisin yöuneni tai vatvoisin asioita päiväkaudet. En tarkkaile itseäni jatkuvasti. Jumala on antanut minulle voiman suunnata energiani ulkopuolelle itseni. Olen alkanut nähdä ympärilläni toiset ihmiset ja tämän luomakunnan, joka kauneudellaan ympäröi minua joka päivä. Unohtamalla itseni, voin keskittää ajatukseni toisaalle ja pääsen pelkojeni yläpuolelle. Se on vaatinut pitkäjänteistä harjoittelua joka päivä.

Usein pelkäämme lastemme tai läheistemme puolesta. Tällainen pelko on myös kahlitsevaa. Itse olen harjoittanut tässä kohden uskoa. Olen rukoillut lapseni, lapsenlapseni ja muut läheiseni Jeesuksen veren suojaan. Tällöin sisimpääni on laskettu rauha. Luottamus Jumalaan ja Hänen huolenpitoonsa on tärkeää. Israelin kansa oli suojassa kuolemanenkeliltä, kun he sivelivät verta ovenpieliinsä. Mekin saamme suojan Jumalan siipien alla.

Joh. 17:12  Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.


PELKO ON VIHOLLISEN TAKTIIKKA SAADA MEIDÄT LASKEMAAN VARUSTUKSEMME

Sielujemme vihollinen tietää, että pelko saa meidät toimettomiksi ja lamauttaa meidät. Meidän on tärkeää tunnistaa tunteemme, ne kertovat meille aina jostakin. Pelko on voimakas tunne. Kun tunnistamme tunteemme, me voimme itse valita, miten toimimme sen suhteen. Alistummeko pelon valtaan, vai annammeko pelkomme jollekin itseämme Suuremmalle? Pelon antaminen ei ole helppoa, eikä tunne aina heti päästä meistä otettaan. On vain tahdottava mennä eteenpäin. Itse olen opetellut seuraavaa:

Sanon Jumalalle: -"Herra, annan Sinulle tämän pelkoni. Suljen itseni veresi suojiin. Tiedän, että se on punainen vaate viholliselleni. Nähdessään sinun värisi, se pakenee"! Joskus voimme tehdä tämän ihan konkreettisestikin. Voimme vaikka ripustaa ovemme päälle punaisen vaatteen tai käydä murskaamassa metsässä punajuuria kiven päällä. Ihminen tarvitsee tällaistakin terapiaa itselleen, eikä se ole väärin. Kun konkreettisesti teen asialle jotakin, saan sen kokemuksen että luovutus on tehty!

KUOLEMAN PELON TAKANA VOI OLLA PELKO ELÄÄ

Joskus ihminen, joka pelkää kuolemaa, vapautuu pelostaan, kun hän alkaa toteuttaa omia unelmiaan käytännössä. Joku viisas on sanonut, että kuolemanpelon takana saattaa olla kyvyttömyys ts. pelko elää täyttä elämää. Pelko on lamauttanut ihmisen paikoilleen. Kun olin kolmikymppinen ostin itselleni unelmieni hevosen. Uskalsin tehdä sen siitäkin huolimatta, että pelkäsin joitakin asioita, mitä se toisi mukanaan. Jumala vaikutti Pyhän Henkensä kautta minussa niin voimakkaasti halua toteuttaa tämän unelmani, etten uskaltanut vastustaa!

Olen kiitollinen tänään, että lähdin unelmiani kohti. Aloin elämään ja huomasin pian, että kuolemanpelkoni on jäänyt taakse. Ihmeellistä! Ehkä sinullakin on olemassa unelmia, jotka kolkuttavat sisimpäsi ovella ja odottavat ulospääsyä. Uskalla lähteä niitä kohti entistä luottavaisempana. Jumala vaikuttaa juuri sinussa omanlaiset unelmasi ja voit olla varma, että Hän johdattaa ja rohkaisee sinua matkallasi! Uskalla elää!

Rukous: Herra, anna minulle voima kulkea luottamuksessa Sinuun ja kätke minut veresi suojaan. Kätke sinne myös kaikki rakkaat läheiseni. Anna minun kasvaa lujemmaksi ja rohkeammaksi ja tarttua niihin unelmiin, jotka olet juuri minun sisimpääni istuttanut. Kiitos, että kuulet minua.. poikasi Jeesuksen nimessä. Aamen.


Katja-Leena Klinga

Kommentit

Suositut tekstit