MIKSI MAAILMASSA ON PAHAA JA VIATTOMAT KÄRSIVÄT?

I  MISTÄ PAHA SAI ALKUNSA?

Ihmiset pohtivat, missä on Jumala, kun ympärillämme on niin paljon pahaa.  Halusin perehtyä vakavasti tähän asiaan.  Tutkin raamattuani, mitä pahuudesta ja sen olemassaolosta meille kerrotaan.  Onko Jumala ihmisen puolella ja miksi Hän sallii pahan keskuudessamme?  Näihin etsitään nyt vastauksia...

Aloitin raamatun tutkimiseni aivan ensimmäisiltä lehdiltä jälleen.  Siellä on meille kaikille tuttu syntiinlankeemuskertomus ( 1 Moos. 3 ).   Ajatukseni menevät tässä siihen, kun Jumala varoitti ihmisparia antaessaan heille yhden käskyn paratiisissa:  "  Älkää syökö hedelmiä hyvän- ja pahantiedon puusta"!  Kaikista muista puista heillä oli lupa syödä; Paratiisi oli varmasti täynnä ihania hedelmiä.



Tämä jo nostaa mieleeni kysymyksen: Kuinka oikeutettua on ihmisen kysyä, miksi maailmassa on pahaa?  Jos ihminen on niin lankeevainen, että hedelmän vuoksi menetti puhtautensa, niin onko kysymys minulle edes oikeutettua?  Jos katselen omaa vaellustani, en suinkaan ole yhtään sen parempi.  Voin hyvin nähdä itseni tarttumassa tuohon houkuttelevaan hedelmään paratiisissa!

Tämän jälkeen, kun ihminen oppi tuntemaan sekä hyvän että pahan ( huom. mistä Jumala halusi meidät alkujaan säästää ), ei tarvitse mennä montaa jaetta raamatussa eteenpäin, kun voimme lukea Kainin tekemästä veljessurmasta.  Ensimmäinen harkittu murha tapahtui.  Veli tappoi veljensä.  Raakuus ja kapina astui näyttämölle.  Synti asettui asumaan ihmiskuntaan.

Psalmi 10 kertoo meille pahasta ihmisestä mm. seuraavaa: " Ylpeydessään jumalattomat vainoavat kurjia, jotka takertuvat heidän punomiinsa juoniin.  Sillä jumalaton kerskailee omista himoistaan, kiskuri kiroaa ja halveksii Herraa.  Ylpeydessään jumalaton ajattelee: " Ei häntä edes ole ".  Siinä kaikki hänen ajatuksensa.  ( Ps. 10:2-4 ).

Tässä kerrotaan jumalattomasta ihmisestä, joka vaeltaa ilman Jumalaa ja yhteyttä Häneen.  Kuinka tässä ajassa on niin paljon pahoja ihmisiä ja pahuutta?  Vastaus on yksinkertainen.  Ihmiset eivät ole ottaneet evankeliumia Kristuksesta, syntiemme sovittajasta, vastaan.  Jeesus tuli sen tähden maailmaan, että ihminen ja Jumala pääsivät tämän Välimiehen avulla uudelleen sovintoon.



ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri. [1. Tim. 2:5 | Hepr. 11:4]

Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. [1. Kor. 4:1]

'
Voiko uskossa oleva olla paha?  Room. 7. luvusta löydämme meille tutut Paavalin kirjoittamat jakeet:

14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.'''

Kuinka meidän tulisi tämä ymmärtää?  Laki on hengellinen. Ihminen on lihallinen. Me tarvitsemme Pyhän Hengen ohjauksen ja täyteyden selvitäksemme tässä kasvuprosessissa.  Jeesus jätti meille rakkauden lain:  

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain. [Matt. 22:401. Kor. 13:4-7Gal. 5:14Jaak. 2:8]
Jumala on Rakkaus. Ihminen, joka kasvaa Hänen lapsenaan Jumalan Sanan tuntemisessa ja yhteydessä Häneen, kasvaa tuossa rakkaudessa.  Hänen elämässään tulee esiin hengen hedelmät, joista Raamattu myös meille opettaa, Gal. 5: 22.  
Efe. 5: 
15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä..

Uskovan ei ole lupa tehdä pahaa.  Siihen ei Rakkauden laki velvoita.  Rakkaus velvoittaa hyvään.  Siellä, missä on pahaa, ei ole myöskään Jumalan rakkautta.  Jumala tietää tämän, meidänkin tulisi se tietää.  Ja vielä toinen asia, mistä emme saa jäädä epätietoiseksi.

II.   MIKSI PAHUUDELLA ON NIIN SUURET VOIMAT?

Pahuudella on suuri voima.  Pahuudella on kannattajansa.  Suurin kannattaja on langennut enkeli Lusifer joukkoineen.  Raamattu sanoo, että hän on tullut tappamaan ja tuhoamaan.  Lusifer on katkera ja koston henkinen.  Hän ei tahdo, että yksikään ihminen pelastuisi vihasta.  Henkivallat ovat todellisia.  Jos et sitä vielä tiedä, nyt on aika sen ymmärtämiseen!


Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

2 Kor. 2: 10 Mutta kenelle te jotakin anteeksi annatte, sille minäkin; sillä mitä minä olen anteeksi antanut-jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa-sen olen anteeksi antanut teidän tähtenne Kristuksen kasvojen edessä,
11 ettei saatana pääsisi meistä voitolle; sillä hänen juonensa eivät ole meille tuntemattomat.
Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

Olen nähnyt tuon paholaisen kerran elämässäni kasvoista kasvoihin.  Olin silloin vielä lapsi.  Sorruin pelaamaan ystävieni kanssa spiritismiä.  Onneksi olen saanut tuon teon anteeksi ja kätkeytynyt Jeesuksen veren suojiin.  Mutta silloin näin paholaisen ystävieni kanssa.  Tiedän, että sellainen on olemassa.  Näillä asioilla ei pidä leikkiä!

III.  OLEMME VOITTAJAN PUOLELLA

Kun vastaanotamme Jeesuksen Vapahtajaksemme me olemme voittajan puolella.  Hän on kaiken Luoja ja Ylläpitäjä.  Jumala on Kristuksessa luonut kaiken, enkelitkin.  On mahtavaa olla Jumalan lapsi ja päästä kerran voittajana perille.  Paratiisi on menetetty, mutta meitä odottaa jokin aivan uusi ja ihmeellinen maailma.  Haluathan olla kanssani kerran siellä?  
1 Kor. 15:
22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.


RUKOUS:  Isä, Jeesuksen nimessä rukoilen, tunnustan syntini ja sen, että olen vaeltanut erossa Sinusta, Luojastani ja Vapahtajastani.  Armahda ja anna minulle KAIKKI syntini anteeksi.  Ota minut Jumalan lapseksi ja suojele minua pahuuden voimilta.  Anna minun heijastaa Isän rakkautta ympärilleni Pyhän Henkesi voimassa.  Kasvata ja ohjaa minua oikealla tiellä.  AMEN.





Kommentit

Suositut tekstit