Saarna 17.8.2014
Saarna
17.8.2014
Ikaalisten Vapaakirkko
Aihe:
Evankeliumin voittosaatto Paavalin opetuksen hengessä, kuinka
arvioimme oikean ja väärän julistuksen?
Teksti:
Fil. 1:1-6; 15-18
Oikeastaan
olisi hyvin tärkeää, että meistä jokainen paneutuisi Paavalin
opetukseen kokonaisuudessaan ja lukisi hänen kirjoituksiaan
enemmänkin, ei vain ainoastaan näitä jakeita. Ensinnäkin
Paavalilla on erittäin hieno strategia, kuinka hän tuo esille
sanomansa joka tilanteessa. Pankaapa merkille hänen tapansa
aloittaa jokainen kirjeensä. Hän tervehtii hienolla tavalla
henkilöitä, joille hän kirjeensä osoittaa, sitten hän tuo esille
ollenkaan häpeilemättä oman asemansa Kristuksessa ( apostoli,
Jumalan palvelija tms. ). Hän aloittaa kirjeensä aina tuomalla
esiin asioiden hyvät puolet ja vasta sitten nuhteet, jos sellaisia
on. Kutsumustietoisuus on tärkeää. Meidän ei pidä hävetä
tuoda esille sitä, mikä Häneltä saamamme kutsu on.
Muistan
kun työskentelin vuosia sitten eräässä hoitolaitoksessa ja
työtoverinani oli toinen papin puoliso. Aloin keskustella hänen
kanssaan toivoen saavani hänestä ystävän, joka jakaa kanssani
samanlaisen kutsun, kutsun tehdä puolison kanssa yhdessä Herran
työtä. Ällistykseni oli suuri, kun hän vastasi minulle: En
tahdo puhua siitä, enkä keskustella siitä, että mieheni on pappi.
Minulle tuli outo ja hämmentynyt olo. Työtoverini ei
selvästikään jakanut yhteistä kutsua puolisonsa kanssa. Hän ei
nähnyt kutsua kenties ollenkaan Jumalan asettamana.
Meidän
tulee häpeilemättä kyetä kertomaan oma kutsumme ja kutsumuksemme
toisille. Jos olet saanut uudestisyntyä ylhäältä, sinulla on
ensinnäkin Jumalan lapsen kutsu. Se kutsu jo velvoittaa meitä
olemaan Jeesuksen seuraajia maan päällä. Me olemme Hänen
sisariaan ja veljiään. Toisekseen meillä on erilaisia
tehtäväkohtaisia kutsuja, kutsu evankelistaksi, opettajaksi,
paimeneksi, palvelijaksi jne. Meillä on lupa olla kutsun kantajia
ja kutsun hyväksyminen omalla kohdallamme tarkoittaa sitä, että me
kerromme, keitä me olemme.
2
Tim. 2:15 > Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka
koetukset kestää, työntekijäksi , joka ei työtään häpeä,
joka oikein jakelee totuuden sanaa.
Toinen
asia, mikä mielestäni Paavalin opetuksesta nousee hyvin selvästi
esiin, on luottamus Jumalaan. Fil. 1 jakeessa 6 hän sanoo varmasti
luottavansa siihen, että Hän joka on alkanut hänen seuraajissaan
hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään
saakka. Aika usein meidän luottamuksemme Jumalaan, joka on
Kaikkivaltias, on hukassa. Kun keskustellaan kristikunnan kentällä
olevista ilmiöistä ja julistajista, me arvioimme herkästi
lihan mukaan. Itselleni on noussut Paavalin opetuksesta hyvin
keskeiseksi se, kuinka luottamus Jumalaan jokaisen veljeni ja
sisareni kohdalla on erityisen tärkeää. Jumala on voimallinen
pitämään jokaisen pystyssä ja palauttamaan harhateiltä, jos joku
on sinne eksynyt. Joka alkaa Kristuksessa, myös Jumalan tahdon
mukaan lopettaa Hänessä! Tämä on meidän tärkeä muistaa ja
rukoilla sitä kaikkien Jeesuksen seuraajien kohdalla!
Pyhä
Henki on annettu jokaiselle uskovalle opettajaksi ja johdattajaksi.
Omassa voimassamme me emme kykene matkaa tekemään, mutta Jumalan
voima meissä on suurempi kuin mikään muu ja kykenee johdattamaan
aivan jokaista. Tämä on meidän lasten vanhempinakin hyvä muistaa.
Emme voi murehtimisella kantaa lapsiamme yhtään pidemmälle. Moni
vikaankin mennyt lenkki voi kääntyä Jumalan ohjauksessa oikeaan.
Jos me keskitymme liikaa vikalaukauksiin, voimme unohtaa miksi me
olemme liikkeellä. Evankeliumi on Ilosanoma. Meidän tulisi viedä
sitä voitto- ei surusaatossa.
Paavali
näki monenlaisia julistajia. Hän sanoo jopa, että jotkut
julistavat kateudesta ja riidanhalusta. Motiivit ovat silloin
varmasti väärät. Tänä päivänäkin voidaan julistaa
evankeliumia väärin motiivein. Väärä motiivi voi olla vaikkapa
julkisuushakuisuus. Jos motiivit ovat vääriä, Jumala näkee
sydämet. Paavali ei takerru edes tällaiseen. Hänen mielestään
evankeliumi on niin voimallinen, että sen julistaminen ei koskaan
ole turhaa. Jumala toimii ihmismotiiveista huolimatta.
Luulenpa,
että omat motiivimmekin tarvitsevat aika ajoin tarkistamista.
Raamattu kehottaa meitä jokaista valvomaan omaa tilaamme. Paavali
kiinnittää lukijan huomion jakeessa 11 jälleen kerran
vanhurskauden hedelmiin, jotka Kristus saa jokaisessa aikaan.
Hedelmät puhuvat sitä kieltä, mitä jokainen meistä ymmärtää.
Motiiveja me emme pysty näkemään ja tutkimaan, mutta hedelmät
pystymme.
Vanhuskauden
hedelmät ovat niitä tekoja, mitä me teemme Kristuksessa. Jokainen
meistä voi toimia myös omassa lihassa, ilman Hengen ohjausta, mehän
tiedämme, että näin voi toimia meistä jokainen. Hengen hedelmät,
jotka Jumala saa aikaan silloin, kun me olemme Hänessä ja toimimme
Hänessä ovat: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys,
hyvyys, uskollisuus, sävyisyys ja itsensähillitseminen.
( Gal.
5:22 ).
Me
voimme näillä myös koetella joitakin asioita, jotka mietittyvät
meitä. Hengen hedelmät puhuvat kyllä puolestaan. Jos epäilet
jonkun raittiutta ja motiiveja, katso onko hän rakkaudellinen,
täynnä iloa ja rauhaa, joka tarttuu sinuunkin. Onko hänen
käytöksessään ystävällisyyttä vaiko ylimielisyyttä. Onko hän
esiintymisensä sävyisää ja hillitseekö hän itsensä kuinka
hyvin. Mies tai nainen, joka ei kestä arviointeja ei tule pysymään
pystyssä omassa voimassaan.
Fil. 4: 7: Ja Jumalan rauha,
joka on kaikkea ymmärrystä ylempi , on varjeleva teidän sydämenne
ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
Muistan
erään tapauksen nuoruudestani, kun halusin mennä erään
gospelmuusikon kanssa keskustelemaan tekemistäni lauluista. En
tuntenut häntä ennestään kovinkaan hyvin, mutta tiesin hänen
tehneen jo usemman levyn urallaan. Odotin tietysti, että hän
kohtaisi innokkaan nuoren säveltäjän alun kaikella kiinnostuksella
ja lempeydellä. Näin ei pettymyksekseni kuitenkaan käynyt.
Saamani vastaanotto jäi melko lyhyeksi ja tylyksi. Täytyy sanoa,
että se satutti sisintäni jonkin verran ja melkeinpä nieleskelin
kyyneleitä. Kohtaaminen ei mitenkään edistänyt rauhaa
sisimmässäni, päinvastoin. Sen jälkeen en ole häntä kohdannut,
enkä juuri kuullutkaan hänestä mitään. Tapauksesta on jo
kymmeniä vuosia aikaa.
Katsotaan
hedelmiä ja muistetaan, että Jumala on Kaikkivaltias ja näkee
ihmisen sisimpään. Myös lihan teot ovat ilmeiset sanoo Paavali
Gal. 5: 19, voimme lukea ne sieltä. Joskus seurakunnan
virallisessa kokouksessakin ihmisen pahuus voi paljastua. Snl. 26:26
> ”Vihamielisyys kätkeytyy kavalasti, mutta seurakunnan
kokouksessa sen pahuus paljastuu ”. Olen istunut sellaisissa
kokouksissa, missä ihminen on paljastanut koko sisäisen
katkeruutensa ja lähtenyt ovet paukkuen ulos, kiroten koko jäljelle
jäävän seurakunnan. Siinä paljastui hyvin paljon. Jumala voi
kuitenkin armossaan palauttaa sellaisenkin sisaren tai veljen, jos
hän katuu ja tekee parannuksen. Rauha voi varjella meidän
sisintämme niin, ettemme lannistu tai vaivu katkeruuteen. On tärkeä
valvoa omaa tilaansa. Lue vielä: Jaak. 1: 19-25 Oikeasta Sanan
kuulemisesta.
Paavali
kiteyttää mielestäni hyvin opetuksensa jakeessa 19 tässä samassa
filippiläiskirjeen 1. luvussa. Luetaan se vielä lopuksi: ”
Sillä minä tiedän, että tämä on päättyvä minulle
pelastukseksi teidän rukoustenne avulla ja Jeesuksen Kristuksen
Hengen avulla.
Tärkeintä
evankeliumin levittämisessä mukana tulevassa taistelussa ja siinä
pystyssä pysymisessä on nimenomaan rukous ja Hengen johdatus.
Ilman niitä me joudumme jokainen tuuliajolle. Arvioidessamme
erilaisia virtauksia ja opetusta, me tarvitsemme näitä kahta.
Jumalan Henki kykenee tutkimaan kaiken. Me emme löydä vastauksia
pelkästään kirjojen lehdiltä. Jeesus itse sanoi, etteivät
oppikiistat johda mihinkään hyvään lopputulokseen. Johannes
kirjoittaa 1 Joh. 4: 1-6. Yleensäkin me voimme käydä vuoropuhelua
sellaisten Herran palvelijoiden kanssa, jotka aidosti etsivät
Jumalan tahtoa elämässään. Väärä henki estää tällaisen
avoimen vuoropuhelun. Tämäkin on hyvä muistaa.
Jokin
aika sitten pyysin erästä evankelistaa ottamaan yhtettä, josko hän
ehtisi tulla vierailulle tänne Ikaalisiin. Huomasin, että hän oli
kyllä lukenut viestini, mutta vastausta siihen ei tullut. Myöhemmin
kuulin eräältä veljeltäni, että tuon evankelistan julistustyössä
on tullut esiin outoja piirteitä. Hän on siirtynyt julistamaan
korvausteologiaa Israelin suhteen. Tämä tarkoittaa, että hän on
luopunut siitä puusta, mihin meidät jokainen kristitty on
oksastettu ja Jumalan sana varoittaa meitä ylpeilemästä tuon puun
rinnalla. Meidät on oksastettu Israelin jaloon puuhun. Jumala on
ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon!'
Halusin
antaa teille muutaman esimerkin, kuinka voimme tutkia saamaamme
opetusta ja paimenuutta kristikunnassa. Raamattu antaa meille paljon
opetusta tästä ja se on paras opaskirjamme tässä suhteessa meille
jokaiselle. On tärkeä kohdata asiat avoimesti ilman pelkoa.
Seurakunnan keskellä kaikki pitää kyetä arvioimaan ja tutkimaan.
Jos esiin nousee joku asia, mikä ei kestä päivänvaloa tai
tutkimista, on se jo ensimmäinen merkki siitä, että kyse on
jostakin seurakuntaelämään sopimattomasta.
Jumala
on Kaikkivaltias ja me voimme tuomiot jättää hänelle. On tärkeä
pitää huoli siitä, että pysymme Hänessä ja lopetamme matkamme
Hänessä. Rukous ja Pyhä Henki ovat parhaat auttajamme tässä.
Yleensä
merkki siitä, että kyselet ja tutkailet tällaisia asioita on se,
että olet jo vahvemman ruuan ja opetuksen tarpeessa. Sinun
hengelliset aistisi ovat harjaantuneet. Rukoillaan, että voisimme
jättää opin alkeet taaksemme ja kasvaa täyteen miehuuteen ja
naiseuteen Kristuksessa. Seurakunta on paikka, missä onneksi
mennään aina eteenpäin, ei taaksepäin.
Kommentit