USKO JA EHDOTTOMUUS
Mieleeni nousi apostoli Paavalin pitämä tulenkatkuinen puhe Ateenassa, Areiopagilla, missä sen ajan filosofit ja oppineet piirittävät hänet kysymyksillään. He ihmettelivät, minkä uuden opin valtaama mies oli. Teksi löytyy Apostolien teoista. Liitän tähän vain pätkän tuosta historian yhdestä kuuluisimmasta puheesta:
Apt. 12:
20 Me olemme kuulleet sinun puhuvan perin outoja asioita. Mistä oikein on kysymys? Sen me haluaisimme tietää." | ||
21 Ateenalaiset samoin kuin kaupungissa asuvat muukalaisetkin olivat näet tavattoman kiinnostuneita kaikista uusista asioista ja puheenaiheista. | ||
22 Paavali astui keskelle Areiopagia ja alkoi puhua: "Ateenalaiset! Kaikesta näkee, että te tarkoin pidätte huolta jumalien palvonnasta. | ||
23 Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan. | ||
24 "Jumala, joka on luonut maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä. | ||
25 Häntä ei myöskään palvella ihmiskäsin, ikään kuin hän tarvitsisi jotakin -- itse hän antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. Tämän päivän ihmistä kiinnostavat myös eri puheenaiheet ja uudet asiat. Emme siinä mielessä poikkea noin kaksituhatta vuotta sitten eläneistä ateenalaisista. Meidän päivälehtemme pursuavat mielenkiintoisista otsikoista, joihin toiset ovat heti innokkaasti esittämässä kantaansa. Toisinaan minäkin muiden joukossa. Uskovia on kautta aikain syytetty joko hiljaa olemisesta tai sitten kärkkäydestä. Oikeastaan kummatkin saavat osakseen sekä kiitosta että moitetta. Hiljaista uskoa saatetaan pitää sydämen sivistyksenä, kun taas kärkästä rohkeutena ja voiman osoituksena. Toisaalta hiljainen usko voidaan nähdä vastaavasti pelkona ja vastuuttomuutena sekä kärkäs usko riidanhaluisena ja suorastaan jopa pelottavana. USKO ON YKSI Kristityillä on yksi usko Sanan mukaan. Se, että me luokittelemme oman uskomme erilliseksi muista kristityistä, ei ole sananmukaista. Efe. 4:5. Jokainen uskova on osallinen siitä samasta uskosta, joka on itse asiassa Jeesuksen vaikuttamaa uskoa. 1 Tim.1:14; Apt.3:16. Me emme voi uskoa ilman Häntä. Koska meillä on sama Jeesus, on meillä oltava myös sama usko. EHDOTTOMUUS, JOKA KUMPUAA USKOSTA Paavali oli ehdoton puolustaessaan Jeesuksesta kumpuavaa uskoaan. Puhetta onkin pidetty uskonpuolustuspuheena. Jumala ei tarvitse puolustajaa, sen me tiedämme, mutta jos joku epäilee meidän uskoamme, sitä meidän on lupa aina puolustaa. Toiset se saa ehkä hämmennyksiin. Ihmettelemään meidän ehdottomuuttamme. Paavalia syytettiin uuden harhaopin tuomisesta Kreikkaan. Sen ajan filosofit eivät saaneet miehestä oikein otetta. Hänen opetuksensa ei tyydyttänyt heidän tuntojaan. Se ei ollut millään tavoin yhteen- soveltuva heidän tekemien filosofisten löytöjensä kanssa. Apostoli kertoi heille heidän palvelevan tuntemattomia jumalia. Sellaisia, jotka eivät millään tavoin kuulleet ihmistä tai olleet vaikuttamassa ihmisten elämään. Kuka tällaista halusi kuulla? Se ei vaikuttanut hyvältä kuulijoiden korvissa. Ihminen on samanlainen yhä. Hänen on vaikea ottaa vastaan sellaista, mikä sotii hänen omia ajatuksiaan ja käsityksiään vastaan. Toisaalta uskon puolustaminen vaatii lujuutta meidänkin ajassamme. Tarjolla on vaikka mitä oppia ja aatetta. Uskovat joutuvat jatkuvasti kilvoitteluun sen suhteen, mitä haluavat kuulla tai lukea. On kyettävä tekemään joskus hyvin radikaalejakin valintoja. Mitä aikaisemmin opimme tunnistamaan vaarat ja karikot, sen paremmin selviämme tulevina päivinä. Usko Herraan Jeesuksen on ratkaisevan tärkeä tekijä. Sen on oltava näkyvissä meidänkin keskuudessamme. 1 Tim. 6:12: -Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä. Room. 10: 9-10:
|
Kommentit