Omia mietteitä: MIKÄ ON TOTTA JA OIKEAA AJASSAMME?
Olen
viime päivinä joutunut keskustelemaan itsellenikin yllätyksenä
perustavanlaatuisista opillisista kysymyksistä. Olen joutunut
pohtimaan, kuinka voin erottaa, mikä on oikeaa ja hyvää ja
Jumalalle otollista? Raamattu kehottaa meitä harjaantumaan hyvän ja
pahan erottamisessa. Hepr. 5:
12
Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen
tarpeessa,
että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa. |
13
Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon
vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; |
14
mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten,
joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta. |
Tässä puhutaan tietenkin meidän hengellisistä aisteistamme. Hyvän ja pahan erottamisen tulee olla meille lopulta helppoa. Jumalan Sanan alkeet ovat siis olemassa. Niitä meidän ei tarvitse lähteä uudelleen rakentamaan. Meille on annettu Sanan pohja ja perustus, joka kestää. Sen päälle on hyvä rakentaa. Mitään uutta ilmoitusta meille ei anneta. Vihollinen asetti epäilyksen ihmiseen jo paratiisissa: " Onko Jumala sanonut niin "? Jumala on sanonut. Meidän tulee vain kuulla Häntä....
KYSYMYS
HOMOUDESTA, SYNTI VAI SIUNAUS?
Jumala
ymmärtää ihmisen syvimmät ajatukset jo kaukaa. Hän ymmärtää
langenneen ihmissuvun kyvyttömyyden muuttaa synnillisiä
tottumuksiaan ja taipumuksiaan. Voiko olla niin, että armollinen ja
rakastava Jumala ottaa yhteyteensä ihmisen, joka on taipunut
luonnollisesta sukupuoliselta kanssakäymiseltään ns.
luonnonvastaiseen? Hyväksyykö Jumala sellaisen lähimmäisen
yhteyteensä, joka elää tällaisessa uskollisessa ja rakastavassa
homosuhteessa, vaikka luemme Raamatustamme, kuinka miehen yhtyminen
mieheen on Jumalalle kauhistus?
Helsingin
yliopiston VT:n eksegetiikan professori Martti Nissinen sanoo, että
koska Raamattu ei puhu rakkaudellisesta ja vastuullisesta
homosuhteesta, hän ei näe sille raamatullista estettä. Raamatun
kertomukset homoudesta ovat väkivaltaisia ja himokkaita, niistä
puuttuu rakkauden ydin.
Tällainen
opetus on mielestäni tarkoin tutkittava? Ajatus on sinänsä
mielenkiintoinen.
Mietin
itse asiaa siltä kannalta, että mikä on Jumalan päämäärä
meitä kohtaan? Mitä kohti me olemme menossa? Efe 1 luvussa
sanotaan:
8
Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi
viisaudeksi
ja ymmärrykseksi, |
9
tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän,
päätöksensä mukaan,
jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä- |
10
siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi
toteuttaa,
-oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. |
Voisiko
olla siis mahdollista, että Jumalassa myös mies ja mies tai nainen
ja nainen voivat yhdistyä yhdeksi?
Näin itse ymmärrän asian Jumalan Sanan pohjalta:
Näin itse ymmärrän asian Jumalan Sanan pohjalta:
Jumala
loi miehen ja naisen, he olivat alasti eivätkä hävenneet toisiaan.
Ja Jumala antoi miehelle naisen- vastakappaleen. Hän sanoi, että
kun he yhtyvät, heistä tulee yksi. Kaksi vastakappaletta sopivat
yhteen,nivoutuvat toisiinsa. Jumalan luomistyö oli kaunista ja
hyvää. Jumala oli hyvin iloinen tarkoittaessaan näin. Hän
varmasti odottaa meidänkin olevan siitä iloisia.
Mitä
sitten tapahtuu? Ihminen ei tyydykään tähän. Hän tahtoo jotakin
muuta. Jumala sanoo yhä: ” Yhdeksi minä teen kaiken ”. Nainen
ja mies luotiin yhdeksi. Sanotaanko niin naisesta ja naisesta tai
miehestä ja miehestä? En löydä sitä Raamatusta. Jumalan
matematiikka on tällaista.
Toinen asia, mikä Nissisen analyysissa ihmetyttää on se, että Mooseksen kirjassa ( 3 Moos. 18:22 ) nimenomaan sanotaan, että makaaminen toisen miehen kanssa kuten naisen kanssa on kauhistuttava teko Jumalan edessä. Sellaista ei tule tehdä. Nyt jos Nissinen on sitä mieltä, että rakkaudellinen homosuhde on eri asia, herää kuitenkin kysymys, kuinka se selittää tämän Jumalan käskyn? Onko niin, että makaaminen onkin sallittua siinä tapauksessa, jos rakastaa? Mielestäni tällaista näin pitkälle vietyä tulkintaa ei voida tehdä.
Jeesuksen sanoissa voi nähdä pidemmälle yltävän profetian, kun hän sanoo: " Sitä, minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen erottako ". Mark.10:
Toinen asia, mikä Nissisen analyysissa ihmetyttää on se, että Mooseksen kirjassa ( 3 Moos. 18:22 ) nimenomaan sanotaan, että makaaminen toisen miehen kanssa kuten naisen kanssa on kauhistuttava teko Jumalan edessä. Sellaista ei tule tehdä. Nyt jos Nissinen on sitä mieltä, että rakkaudellinen homosuhde on eri asia, herää kuitenkin kysymys, kuinka se selittää tämän Jumalan käskyn? Onko niin, että makaaminen onkin sallittua siinä tapauksessa, jos rakastaa? Mielestäni tällaista näin pitkälle vietyä tulkintaa ei voida tehdä.
Jeesuksen sanoissa voi nähdä pidemmälle yltävän profetian, kun hän sanoo: " Sitä, minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen erottako ". Mark.10:
6 Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. [1. Moos. 1:27+, 1. Moos. 5:2+]
|
7 Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, [1. Moos. 2:24+; Ef. 5:31]
|
8 niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi.
|
9 Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." [1. Kor. 7:10]
|
Voimme tähän väliin lukea Paavalin kirjeestä roomalaisille luvusta 1:
16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
|
17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
|
18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
|
19 sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
|
20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
|
21 koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
|
22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
|
23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
|
24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
|
25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
|
26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
|
27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
|
28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
|
29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
|
30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
|
31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
|
32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.
|
MILLAINEN
OPETUS ON LUOTETTAVAA?
Luotettavan
Sanan opettajan on itse seistävä vahvalla perustalla. Hänellä
tulee olla hyvä todistus ja hänen oman elämänsä on kestettävä
Sanan suurennuslasin alla. Hänen pitää kyetä ottamaan vastaan kritiikkiä rakentavasti. Emme voi johtaa toisia totuuteen, ellemme
itse vaella siinä.
Jeesus
sanoi: Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Kristuksessa me kaikki
olemme yhtä. Siksi on niin turvallista rakentaa tämän Jumalan
Sanan, Raamatun, varaan. Jeesus on yhtä Sanan kanssa.
Joh. 1:
Joh. 1:
1
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
|
2
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
|
3
Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei
ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on. |
4
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
|
5
Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
|
Jeesus tuli maailmaan ja osoitti meille, mitä Sana on keskuudessamme. Sana parantaa, Sana on keskusteleva ja läsnäoleva jokaiselle meistä. Kenenkään ei pidä pelätä keskustella tuossa Valossa. Pimeyteen ei sen sijaan kannata jäädä. Hän on kutsunut meidät sieltä ulos. Kerran kuitenkin kaikki tulee ilmi. Jostakin syystä Jumala vihaa syntiä ja laittomuutta, joille Hän itse on laittanut rajat. Mutta Hän edelleen rakastaa meitä syntisiä!
Kommentit