JUUTALAINEN JEESUS
Joh. 14:
6
Jeesus sanoi hänelle: "Minä
olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. |
7
Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet." Tunnemmeko me, minä ja sinä, Jeesuksen? Hänen aikalaisensa näkivät hänet, elivät |
hänen kanssaan; opetuslapset elivät hyvinkin hänen lähellään.
Olemmeko pysähtyneet
ajattelemaan, mitä Jeesus todella oli ja edusti? Oliko Hän rettelöitsijä ja kansanvillitsijä,
niin kuin fariseukset sanoivat; vai oliko Hän maailman Vapahtaja ja se, mitä hän sanoi
olevansa; Jumalan Poika?
ajattelemaan, mitä Jeesus todella oli ja edusti? Oliko Hän rettelöitsijä ja kansanvillitsijä,
niin kuin fariseukset sanoivat; vai oliko Hän maailman Vapahtaja ja se, mitä hän sanoi
olevansa; Jumalan Poika?
On hyvä muistaa,
että Jeesus oli loppuun saakka juutalainen ja eli juutalaisessa
kulttuurissa.
Hän söi juutalaista ruokaa, joi viiniä ja juhlisti juutalaiseen traditioon liittyviä juhlia. Hän kävi synagogassa ( luki Tooraa synagoogassa ). Hän noudatti sapattia, mutta totteli Jumalaa, eikä antanut sapatin orjuuttaa. Jeesus tuli juutalaiseksi juutalaisten keskuuteen.
Hän söi juutalaista ruokaa, joi viiniä ja juhlisti juutalaiseen traditioon liittyviä juhlia. Hän kävi synagogassa ( luki Tooraa synagoogassa ). Hän noudatti sapattia, mutta totteli Jumalaa, eikä antanut sapatin orjuuttaa. Jeesus tuli juutalaiseksi juutalaisten keskuuteen.
Matt.
5:
17
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja
kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. |
18
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa
katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. |
Jeesus osoitti, että
laki on hyvä ja että se perustuu Jumalan rakkauteen meitä kohtaan.
Ainut mistä Hän ojensi juutalaista pappisylimystöä oli heidän
ylimielinen asenteensa toisia ihmisiä kohtaan. He nostivat itsensä
muiden yläpuolelle ja koittivat miellyttää Jumalaa teoillaan,
eivät sydämellään. Heidän asenteensa oli väärä. He
odottivat, että heitä katsottaisiin ylöspäin ja heille
osoitettaisiin arvostusta. Jumalan tahto ei ole, että kukaan
asettuu toisten yläpuolelle ja odottaa itseään palveltavan. Hän
on kutsunut omansa palvelemaan tätä maailmaa. Siitä Jeesus näytti
meille esimerkin.
Itse lakia Jeesus ei
kumonnut. Sapatin lepokin on hyvä asia, mutta siitä ei pidä tulla
orjuuttava niin, että lähimmäisemme unohtuu.
Matt. 12:12 | Kuinka
paljon suurempiarvoinen onkaan ihminen kuin lammas! Sentähden on lupa tehdä sapattina hyvää." |
Matt. 22:
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. |
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. |
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. |
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." |
Jeesus ei sanonut,
että Rakkauden kaksoiskäsky korvaisi lain ja profeetat, vaan antoi
ymmärtää, että Rakkaus on näidenkin takana. Profeetat ja
Jumalan laki annettiin meille rakkaudesta koko luomakuntaa kohtaan.
Meidän tulee rakastaa lähimmäistämme niin kuin haluamme
itseämmekin rakastettavan. Jos näemme, että Jumalan laki on hyvä
ja että Jumala on Pyhä, me ymmärrämme pitää esillä sitä hyvää
lähimmäisemmekin parhaaksi. Tämä ei kuitenkaan riitä. On
elettävä itse sen periaatteen mukaisesti. Emme voi suositella
muille sellaista, mitä emme kykene itse allekirjoittamaan.
Minä en ole
juutalainen, vaan suomalainen suomalaisten keskuudessa. Miten
toivoisin itseäni kohdeltavan tässä ja nyt? En toivo, että
Jumalan lait poljetaan, sillä tiedän niiden pohjautuvan äärettömään
Jumalan rakkauteen minua ja suomalaista yhteiskuntaa kohtaan. Jumala
tietää paremmin kuin me ihmiset, mikä on hyvää, oikeaa ja
rakentavaa meidän kannaltamme. Tahdon myös itse elää Hänen
toiveensa mukaisesti.
Hes. 36:27 |
Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. |
Katja-Leena Klinga
Kommentit